De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens gaat per 1 januari 2026 met 2,50 euro omhoog en komt dan uit op 22,50 euro, inclusief btw. De beheerbijdragen voor EV-batterijen blijven in 2026 ongewijzigd.

In de afgelopen jaren ging de recyclingbijdrage jaarlijks omlaag, om in 2025 ongewijzigd te blijven. Dat de bijdrage nu weer stijgt, is nodig volgens ARN – dat in Nederland uitvoering geeft aan de recycling van afgedankte voertuigen – om aan de verplichtingen vanuit de overheid te kunnen blijven voldoen. Nederland voldoet overigens ruimschoots aan het wettelijke minimum van 95 procent hergebruik en recycling. In samenwerking met demontage-, shredder- en recyclingbedrijven realiseerde ARN in de afgelopen jaren een nuttige toepassing van ruim 98 procent van het gewicht van afgedankte auto’s. 

EV-batterijen

De beheerbijdragen voor de inzameling en recycling van EV-batterijen blijven in 2026 gelijk aan die van de afgelopen jaren. Deze bedragen zijn afgestemd op de verwachte toekomstige verplichtingen. Daarnaast wordt onderzocht of het wenselijk is om vanaf 1 januari 2027 een nieuw tarief in te voeren voor LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat). De recycling daarvan is duurder dan die van batterijen met een andere chemische samenstelling zoals NMC (nikkel-mangaan-kobalt) en NCA (nikkel-kobalt-aluminium).

Met de beheerbijdrage is het mogelijk om afgedankte EV-batterijen duurzaam te recyclen. In 2024 werd een recyclingprestatie van 60,4 procent behaald, ruim boven de wettelijke eis van minimaal 50 procent. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 november 2025
Van Mossel neemt twee Britse dealergroepen over
20 november 2025
TransConnect breidt uit op Duitse markt
20 november 2025
Kabinet
20 november 2025
Stijgende naamsbekendheid door AutoFirst
19 november 2025
Indoor navigatie voor Hyundai
19 november 2025
Schadegarant op de bres voor gebruikte delen
Meest bekeken berichten
Recente reacties