Door in Oud-Beijerland een bestaand bedrijf over te nemen begint Wesley de Neef niet helemaal op het nulpunt. Nu is het aan de jonge ondernemer om De Neef Automotive als nieuw bedrijf op de kaart te zetten.

Omdat dit nummer van Aftersales Magazine werkplaatsinrichting als centrale thema heeft, zijn we uiteraard vooral benieuwd wat Wesley de Neef heeft kunnen overnemen van de vorige eigenaar, wat hij nieuw heeft geïnvesteerd en waarin hij nog wil investeren. “Mensen hebben mij wel voor gek verklaard dat ik mijn eigen autobedrijf wilde beginnen, maar kijk eens om je heen! Er rijden tien miljoen auto’s in Nederland. Er komt hier echt van alles. Ik heb hier zelfs nog een Ford Mustang uit 1995 staan. Er is nog zoveel te doen. Ik liep ook al een tijdje met het idee van een eigen bedrijf rond. Na ruim vier jaar in de dealerwerkplaats was ik toe aan een nieuwe uitdaging en toen kwam het bedrijf van Michael Lips voorbij, een mooi bedrijf, met gereedschap waar een dealerbedrijf jaloers op zou zijn, dus heb ik de stap gewaagd.”

Wesley de Neef begon op 1 augustus 2025, na jaren in de dealerwerkplaats gewerkt te hebben, zijn eigen universele autobedrijf: “Bij een dealerbedrijf is één en hetzelfde motorblok dat driehonderd keer per week binnenkomt. Hier heb je veel meer afwisseling, meer uitdaging.”

Meedenken

De overname van het bedrijf van Michael Lips kwam via-via tot stand. Wesley de Neef: “Mijn schoonvader kende iemand die Michael Lips kende en wist dat hij, om gezondheidsredenen, zijn bedrijf wilde verkopen. Ik kende het bedrijf niet, maar uit de eerste gesprekken bleek dat hij het bedrijf graag wilde overdoen aan iemand die een beetje dacht zoals hij: meedenken met de klant, niet alleen kijken naar wat er aan de auto moet gebeuren. Zo denk ik ook: als een filter schoon is, hoef je het niet te vervangen. Als mensen weinig rijden en de remmen kunnen nog 10.000 kilometer mee, dan hoeven er geen nieuwe in. Het leven is de afgelopen jaren al zoveel duurder geworden en automobiliteit zeker. Vijfhonderd euro ben je zo kwijt voor vier nieuwe banden.”

Investeringen

De twee hefbruggen, een twee- en een vierkolommer, zijn onlangs gekeurd en nog helemaal goed, dus die konden blijven staan. Nieuw is onder meer een Bosch KTS-diagnosetester, naast de Autel diagnosetester die Wesley de Neef heeft overgenomen. “Voor inleren en andere kleine dingen is die Autel supergoed; wil je wat dieper in het systeem kijken, dan kun je beter de Bosch pakken. Ik ga binnenkort ook nog een cursus volgen bij Bosch om nog beter gebruik van dat apparaat te kunnen maken. Ik heb nooit met Bosch gewerkt, omdat ik altijd bij een dealer heb gezeten. Ik ben daarom ook aangesloten bij Bosch Workshop Partner, om toch wat meer technische ondersteuning te kunnen krijgen en cursussen te kunnen volgen. Daarnaast kan ik terecht bij Innovam, bij de Automotive Academy. Ik heb laatst nog een certificaat gehaald voor aircoservice, voor het werken met koudemiddel. Ik zorg wel dat ik wat dat betreft met de tijd meega. De auto’s veranderen technisch zo snel, je moet wel.”


‘Als een filter schoon is, hoef je het niet te vervangen.’


Een universele garageformule is voor Wesley de Neef nu nog geen optie. “Je zit dan ook meteen vast aan allerlei verplichtingen. Bovendien, voor de grotere werkplaatsformules als Vakgarage of Bosch Car Service ben ik te klein. De benodigde omzet daarvoor ga ik hier in mijn eentje nooit halen. En de andere formules voegen voor mij nu niet zoveel toe. Een online mailing uitsturen, dat krijg ik zelf ook nog wel voor elkaar.”

Nieuw is de Bosch ACS 863 aircoservicemachine voor het koudemiddel 1234yf. Daarnaast heeft De Neef Automotive een Ecotechnics-machine voor het ‘oude’ r134a koudemiddel, waarmee Wesley de Neef nog altijd het grootste deel van de auto’s die bij hem binnenkomen kan servicen.

Leermeester

In zijn vorige functie als werkplaatschef van een Stellantis-vestiging in Dordrecht heeft Wesley de Neef ook enige tijd als leermeester van leerling-monteurs opgetreden. Dat is hem zo goed bevallen dat hij inmiddels ook met zijn eigen autobedrijf als leerbedrijf staat geregistreerd. “Het lijkt mij superleuk om hier met zijn tweeën in de werkplaats te zijn als het iemand is die het werk ook echt leuk vindt, die wat wil. Maar goed, ik ben nu nog te druk met te zorgen dat alles hier goed draait om leerling-monteurs voldoende aandacht te kunnen geven.”


‘Bij een dealerbedrijf zijn het toch veel meer routinematige dingen die je doet. Hier heb je veel meer afwisseling, meer uitdaging.’


Met zijn ervaring met de nieuwste auto’s vanuit zijn vorige werk en nog de nodige werkzame jaren in het vooruitzicht is De Neef Automotive ook een bedrijf dat jonge monteurs wat te bieden heeft. Wesley de Neef: “Ik heb alle papieren die je kunt hebben als automonteur en in een universeel autobedrijf als dit heb je met alle merken auto’s vanaf een jaar of vijf ook alle mogelijkheden je te ontwikkelen. Bij een dealerbedrijf zijn het toch veel meer routinematige dingen die je doet. Het is één en hetzelfde motorblok dat driehonderd keer per week binnenkomt. Hier heb je veel meer afwisseling, meer uitdaging. Daarom wilde ik bij het dealerbedrijf weg. Ik wilde verder.”

Uitlaatgastester en deeltjesteller van Capelec.
Vloeistoffen van Eurol.

Over tien jaar

Voor nu is Wesley helemaal tevreden. “De plek is fantastisch, middenin het dorp. Zit ik er over tien jaar nog, helemaal prima, al is het in een huurpand, maar je kunt niet alles hebben. En mocht ik hier toch weg moeten, dan wordt het waarschijnlijk een industrieterrein. Dan zou ik wel een pand willen hebben dat wat groter is, met vier of vijf bruggen, zodat we hier met zijn drieën of vieren kunnen sleutelen. Mijn vrouw zou dan eventueel de receptie kunnen doen, al heeft zij nu nog haar eigen werk, dat ze ook leuk vindt. Ik doe nu nog alles zelf. Ik kan nu ook nog niet haar én mijn salaris in mijn eentje bij elkaar sleutelen. Ik heb de afgelopen maanden al genoeg uitgegeven, dus het is nu zaak om eerst wat terug te verdienen.”

Ook nieuw is deze gereedschapskar van JBM. Wesley de Neef: “Een Spaans merk, aangeschaft via AllParts, en zeer compleet. Er zitten zelfs verschillende krachtvermeerderaars in die je in veel gereedschapskarren niet tegenkomt. Daarnaast heb ik van Michael Lips ook nog een hele kast met speciaalgereedschap overgenomen, inclusief een koffer wiellagertrekkers. Fantastisch spul!”

De Neef Automotive
Na vierenhalf jaar in een Stellantis-werkplaats gewerkt te hebben (waarvan vier jaar als werkplaatschef) nam Wesley de Neef per 1 augustus 2025 het autobedrijf van Michael Lips in Oud-Beijerland over om hier zijn eigen autobedrijf te beginnen.
Waar Michael Lips was gespecialiseerd in het merk Hyundai gaat De Neef Automotive van start als een universeel, onafhankelijk autobedrijf, zonder merk of formule. Hij nam het klantenbestand van de vorige eigenaar over in zijn eigen garagesoftware en hoopt nu ook die klanten voor zich te kunnen winnen. “Ik heb een stukje in de plaatselijke krant gehad en ik wil nog een open huis organiseren, dat mensen even kennis kunnen maken, want het is hier toch behoorlijk anders geworden. Michael deed veel oldtimers, maar daar ben ik echt te jong voor. Ik wil ze wel keuren, maar daar houdt het wel zo’n beetje op. Ik heb meer met de wat nieuwere auto’s.”
Gestart als eenmansbedrijf wil Wesley de Neef, met zijn ervaring als leermeester bij Stellantis en als geregistreerd leerbedrijf, binnenkort ook leerling-monteurs aantrekken om zo zijn bedrijf te laten groeien. “Bij Stellantis ben je onderdeel van een grote organisatie en moet je aan allerlei regels voldoen. Nu ben ik eigen baas en kan ik als leermeester ook zelf bepalen hoe ik dat invul.”

Foto boven: De (helft van de) werkplaats van De Neef Automotive in Oud-Beijerland, met de vierkoloms Ravaglioli hefbrug waaraan de meeste werkzaamheden worden verricht, tevens geschikt als apk-brug, met remmentestbank.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 oktober 2025
Evo Parts sluit zich aan bij AllParts
30 oktober 2025
Indicata: Occasionmarkt EV normaliseert
30 oktober 2025
Continental blijft onderdelenportfolio uitbreiden
30 oktober 2025
Sensor bepaalt bandendruk op basis van beladingsgraad
30 oktober 2025
Oud en nieuw
29 oktober 2025
Webfleet zet AI in voor voorspellend onderhoud
Meest bekeken berichten
Recente reacties