Deze keer in de rubriek Aftersalespanel vragen we equipmentleveranciers om het aankoopadvies voor een nieuwe hefbrug in een kleiner, onafhankelijk, fullservice autobedrijf met een mee sleutelende eigenaar en hooguit drie vaste monteurs.
De brug dient ter vervanging van de oudste brug en is bestemd voor de reguliere onderhoudswerkzaamheden, geen apk-brug. Op de locatie kunnen alle typen bruggen geplaatst worden. Er zijn geen ruimtebeperkingen. De klant is niet op zoek naar de goedkoopste oplossing, maar de verhouding prijs/kwaliteit/service moet goed zijn. Geld speelt geen rol, merktrouw ook niet.
Wat is de beste keuze voor de toekomst? Wielvrij, of juist niet? Een tweekolommer of een vierkolommer? Of juist een schaarbrug? En wat zou een wenselijk maximum hefvermogen zijn? In hoeverre speelt de transitie naar batterij-elektrische voertuigen in de universele werkplaats een rol? Speelt de verandering in de voorkeur van de consument naar een steeds grotere en zwaardere auto een rol?
Stokvis Equipment
Volgens Stokvis Equipment hangt het advies sterk af van het type, het merk en het hefvermogen van de huidige brug – en natuurlijk van de voertuigen die er meestal op staan. De onlangs aangetreden marketingmedewerker Aafke Nijenhuis laat weten: “Zijn het vooral compacte personenauto’s of juist zware SUV’s en elektrische modellen? Dat maakt een groot verschil. Oude Koni’s hebben een bijna mythische reputatie: onverwoestbaar en vaak nog perfect functionerend, maar de eisen van vandaag zijn anders. Auto’s zijn zwaarder geworden en elektrische voertuigen vragen echt andere dingen van een brug. Reviseren kan zeker, maar een brug van dertig jaar oud is niet zomaar toekomstbestendig.”
“De keuze voor het type hefbrug hangt sterk samen met de inzet: 4 koloms bruggen zijn ideaal voor APK en uitlijnwerk, maar minder geschikt voor universeel sleutelwerk omdat de wielen niet vrij hangen. Schaarbruggen bieden veel werkcomfort en vrije ruimte rondom de auto, maar vragen vaak meer vloeroppervlak en onderhoud. Stempelbruggen (inbouw in de vloer) scoren hoog op ergonomie en werkcomfort, met volledige vrije toegang rondom de auto en een zeer lage instap. Nadeel is dat de installatie ingrijpend kan zijn en de kosten hoger liggen. 2 koloms bruggen zijn de meest veelzijdige keuze: compact, geschikt voor vrijwel alle werkzaamheden en altijd wielvrij. Voor een universeel autobedrijf dat dagelijks alle kanten op moet kunnen, komt de 2 koloms brug doorgaans als winnaar uit de bus. Het hefvermogen is een cruciale factor. Traditioneel werd 3,2 tot 3,5 ton als voldoende gezien, maar de markt verandert. Elektrische SUV’s naderen de 2,5 ton, en lichte bestelwagens en EV-bussen gaan daar ruim overheen. Voor een werkplaats die ook in 2030 nog relevant wil zijn, is een hoger hefvermogen misschien wel noodzakelijk. Onderhoudt het bedrijf voornamelijk personenauto’s, dan volstaat een brug van 3,5 ton. Maar zodra er ook lichte bedrijfswagens of zwaardere EV’s de werkplaats binnenrijden, is het verstandiger te kiezen voor een brug van 4 tot 5 ton, zodat alle voertuigen probleemloos en veilig omhoog kunnen.”
“De transitie naar elektrische voertuigen vraagt meer van een hefbrug. Niet alleen qua hefvermogen, maar ook qua flexibiliteit: uitschuifbare armen met lage opnamehoogte zijn belangrijk om EV’s veilig op te nemen zonder de accupakketten te raken. Na het afwegen van alle opties komt één brug overtuigend naar voren: de Nussbaum Powerlift HF 3S 3500 EV. Deze 2 koloms hefbrug is speciaal ontworpen voor de nieuwe generatie voertuigen en blinkt uit in flexibiliteit en snelheid. De flexibele armen zijn zo ontworpen dat ook bij auto’s met zware accupakketten optimale opname mogelijk is. Een groot assortiment adapters voor elektrische auto’s zorgt ervoor dat zelfs specifieke EV-modellen veilig en efficiënt opgepakt worden. De brug biedt meer werkruimte: de auto kan zo gepositioneerd worden dat monteurs gemakkelijker bij de accupakketten kunnen en deuren verder geopend kunnen worden. Met een heftijd van 21 seconden en een daaltijd van 15 seconden is de brug ideaal voor een werkplaats waar elke minuut telt. Met de traploze bediening is de brug zeer nauwkeurig te besturen. En natuurlijk staat veiligheid voorop: naast het gepatenteerde HyperFlow® systeem met twee gescheiden hydraulische circuits is er ook een automatische, mechanische valbeveiliging aanwezig.”

Alternatieven
“Van de Powerlift HF 3S 3500 EV zijn eveneens uitvoeringen met een hoger hefvermogen beschikbaar, zoals de Powerlift HF 3S 5000 DG HSV, mocht het autobedrijf ook regelmatig lichte bedrijfswagens in onderhoud hebben. 4 koloms bruggen zoals de Stertil-Koni ST 4055/4070 bieden stabiliteit en extra capaciteit voor bestelwagens, maar doordat de wielen niet vrij hangen, zijn ze minder geschikt voor universeel sleutelwerk. Schaarbruggen als de Omer KAR-serie creëren juist veel werkruimte rondom het voertuig en bieden veel werkcomfort, maar vragen vaak meer vloeroppervlak en vergen extra onderhoud. Een interessant alternatief is nog de stempelbrug Nussbaum Toplift 2.40 TLK. Deze inbouwbrug met dubbele telescopische armen combineert ergonomisch werken met maximale vrije toegang rondom de auto. Het lage instapniveau en de flexibele opnamepunten maken hem aantrekkelijk voor werkplaatsen waar comfort en efficiëntie centraal staan. Wel vraagt de installatie een grotere investering en bouwkundige aanpassing.”
Explora
Ook Explora komt, bij monde van René van Arkel, tot het advies van een 2 koloms, liefst een hoogwaardige 2 koloms elektrohydraulische hefbrug met minimaal 3200 kilogram hefvermogen, “zoals de Rotary SPOA3TS-EH2-EV. Hiermee is de werkplaats klaar voor de toekomst, met maximale flexibiliteit, veiligheid en efficiëntie. Ten eerste vanwege de toegankelijkheid: volledige toegang tot het onderstel, ideaal voor onderhoudswerkzaamheden en EV-inspecties. Daarnaast biedt een dergelijke brug flexibiliteit: hij is geschikt voor een breed scala aan voertuigen, van compacte auto’s tot SUV’s, EV’s en lichte bedrijfswagens. Hij neemt minder vloeroppervlak in beslag dan een 4 koloms brug of schaarbrug. En een tweekolommer biedt de mogelijkheid tot wielvrij werken, essentieel voor remservice, ophanging en bandenwissels.”

Keuzes
“Een alternatief kan zijn een stempelhefbrug met draagarmen, ook wel bekend als de ‘2 koloms hefbrug in de vloer’. Deze brug biedt volledig vrije toegang rondom het voertuig, wat ideaal is voor onderstel- en EV-werkzaamheden. De verzonken inbouw zorgt bovendien voor een strakke, professionele uitstraling in de werkplaats. Let op: Voor dit type brug zijn bouwkundige aanpassingen nodig, zoals het inbouwen van een cassette in de vloer. Dit brengt extra kosten en planning met zich mee en maakt de brug minder flexibel bij herinrichting van de werkplaats.”
“De wielvrije schaarbrug is een ideale werkbrug voor diverse onderhoudswerkzaamheden. Dankzij de lage opbouwhoogte van slechts 98 mm is het oprijden eenvoudig, zelfs voor voertuigen met een lage bodemvrijheid. Let op: door de constructie met rijbanen en het schaarmechanisme is de toegang tot de onderzijde van het voertuig beperkt, vooral in het midden. Dit maakt de brug minder geschikt voor werkzaamheden aan elektrische voertuigen, zoals accuwissels, en voor voertuigen met een lange wielbasis waarbij de opnamepunten soms lastig bereikbaar zijn.”
Wat betreft het hefvermogen adviseert Explora een minimum van 3200 kilogram. “Waarom? Allereerst vanwege het toenemend voertuiggewicht: door de opkomst van elektrische voertuigen en grotere SUV’s is een hoger hefvermogen noodzakelijk. Daarnaast is zo’n brug toekomstbestendig: EV’s zijn gemiddeld 20 tot 30 procent zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Denk aan accupakketten en lange wielbases.”
Explora plaatst nog wel enkele kanttekeningen bij de uiteindelijke keuze. “Hoewel er veel hoogwaardige opties beschikbaar zijn, moet eerlijkheidshalve gezegd worden dat de meest ideale hefbrug nog niet bestaat. Elke brug heeft zijn beperkingen, afhankelijk van het type werk, voertuig en voorkeur van de monteur.”
Alliance Automotive Equipment Benelux
Niet verwonderlijk is het dat ook Alliance Automotive Equipment een tweekoloms hefbrug voorstelt als vervanging voor de oudste hefbrug in de geschetste, universele garage. Nieuw in het assortiment van AAG Equipment is de elektromechanische 2 koloms hefbrug CT0202005 van het private label Primetool, met een breed toepassingsbereik en een hefvermogen van 4 ton. Operationeel directeur Sam Jansen: “Het is een betaalbare, degelijke brug met een strak uiterlijk voor de werkplaats van nu en de toekomst en dankzij all vehicle-opnamearmen geschikt voor een breed wagenpark, van kleine stadsvoertuigen en EV’s tot zware bedrijfswagens. Andere sterke punten zijn: dubbele bedieningspanelen voor eenvoudig gebruik vanaf beide zijden; een Energy Kit met stroom- en luchtaansluiting direct op de hefbrug; een mechanische gelijkloopbewaking voor maximale veiligheid; een snelle hefcyclus die binnen de minuut naar de hoogte gaat en natuurlijk het hefvermogen van 4 ton. De CT0202005 is optioneel verkrijgbaar met een bovenbouwverhoging tot 1.5 meter voor maximale flexibiliteit.”

“Met een hefhoogte van 2011 millimeter, flexibele opnamearmen en een compacte opstelbreedte is deze brug uitermate geschikt voor elke werkplaats die efficiency en toekomstbestendigheid wil combineren. De brug biedt maximale bewegingsvrijheid om aan het voertuig te werken, van bandenwissel tot onderhoudsbeurten of vervanging van koppelingen, maar in de toekomst ook EV-batterijen. Dankzij het hoge hefvermogen van 4 ton is het autobedrijf voorbereid op het steeds zwaarder wordende wagenpark.”
CBX Equipment
Als ook CBX Equipment met het advies van een 2 koloms heftbrug komt, is het pleit beslecht. Maurits Golüke: “Gegeven de parameters zouden wij de klant een 2 koloms hefbrug adviseren die voldoende afstand tussen de kolommen heeft, zodat je de ruimte hebt om de deuren van de auto goed open te kunnen doen, maar ook om meer ruimte te ervaren onder het voertuig. We adviseren een 2 koloms hefbrug omdat je daarmee de ruimte hebt onder de auto die je graag zou willen. Theoretisch zou dit ook middels een wielvrije stempelhefbrug kunnen in de vorm van een brede cassette en zwenkarmen die de soortgelijke opname hebben als een 2 koloms hefbrug. Voordeel van een stempelhefbrug is minder obstakels boven de vloer en ruimtelijkere uitstraling, nadelen de bouwtechnische werkzaamheden en iets hogere prijs van de apparatuur. Bij nieuwbouw is een inbouw stempelhefbrug dan ook een zeer interessante optie omdat het dan relatief betaalbaar gemaakt kan worden.”

“Wat hefvermogen betreft zouden wij kiezen voor een 4 tons hefbrug, zodat je voldoende capaciteit hebt om ook de steeds zwaarder wordende voertuigen goed en veilig te kunnen heffen. Ik zou dan persoonlijk zelf wel goed kijken naar de stevigheid en constructie van de armen. Er zijn namelijk hefbruggen die aangeven dat ze 4 ton kunnen heffen, maar zijn de armen niet zo stevig als je zou willen. Er ontstaat dan relatief veel flex in de armen, wat weer een minder fijn gevoel geeft tijdens het werken en wellicht zelfs ongewenste bewegingen veroorzaakt in het geheel. Armen die extra stevig en massief zijn worden dan ook door klanten vaak als heel prettig ervaren. Je staat immers wel aan een zware auto te sleutelen!”
“Ook kan je bij 2 koloms hefbruggen vaak variëren van opnamepads. Dat kan voornamelijk voor (B)EV voertuigen belangrijk zijn. Die voertuigen hebben soms specifieke opnamepunten die vaak wel met de standaard opnamepads kunnen worden geheven, maar vaak mooier of beter op te nemen zijn met de specifieke opnameblokken. Die zijn heel eenvoudig te wisselen met 2 koloms hefbruggen van goede fabrikanten.”
“Daarnaast merken we dat 2 koloms hefbruggen met een instelbaar daalventiel als zeer prettig wordt ervaren. Dit is met name van belang wanneer je accupakketten, versnellingsbakken of zelfs motoren wil (de)monteren. Als de daalbeweging middels een knop gebeurt, gaat de auto met schokken naar beneden bij elke puls. Dan krijgt de auto ongewenste bewegingen die schade kunnen veroorzaken. Wanneer de hefbrug een instelbare daalhendel heeft, kan je de daalsnelheid heel precies bepalen en controleren. Hiermee kan je heel precies werken, iets wat je zeker wil doen in het voorbeeld als hiervoor vermeld. Niet voor niets dat een bekende fabrikant van elektrische voertuigen dit systeem standaard afneemt.”
“Als je een hefbrug koopt die voldoet aan bovenstaande criteria, investeer je in iets wat geschikt is voor het heden én de toekomst en nog vele jaren voldoet. Naast dat het product langer mee zal gaan, zal deze ook fijner werken en minder problemen veroorzaken tijdens speciale werkzaamheden. Hiermee is de hogere investering (in aanvang) op de middellange termijn al vele malen voordeliger en interessanter. In ons programma hebben wij daarvoor de AMI hefbruggen. De AMI 4,0 PREMIUM staat iets breder uit elkaar dan de standaard AMI 4,0 VARIANT en beschikt over iets langere cilinders waardoor de hefbrug ook geschikt is voor langere mensen (lees: de gemiddelde Nederlander). Door het slimme systeem voor het heffen en dalen middels de hendel, kan het voertuig goed gedoseerd zakken. Wat AMI verder uniek maakt zijn de keuzes om een super degelijk en robuust product te maken. De armen zijn namelijk van dikker metaal dan gemiddeld genomen, en de uiteindes zijn zelfs van massief metaal gemaakt. Hierdoor buigen de armen niets door met een zwaar voertuig. Dit is wenselijk voor het werken aan de auto vanuit technisch aspect, maar ook op gebied van veiligheid is dit een zeer prettig pluspunt.”
Orange Equipment
Zijn deze drie equipmentleveranciers het eens over de 2 koloms hefbrug, een afwijkend advies komt van Orange Equipment. Fons van der Linden zegt het moeilijk te vinden om een eenduidig advies te geven in de voorgelegde casus: “Het ligt er met name aan wat voor hefbruggen hij nog meer in zijn werkplaats heeft. Heeft hij al een goede mix aan hefbruggen, dan zou ik een wielvrije schaarhefbrug adviseren. Dan is de opstelsnelheid heel goed en deze neemt weinig ruimte in. Is het zijn enige hefbrug, dan zou ik zeker voor een tweekolommer gaan. Die vraagt iets meer ruimte, maar is heel breed inzetbaar voor allerlei type werkzaamheden. Heeft de klant inderdaad veel EV’s in zijn werkplaats is het verstandig om in ieder geval een hefbrug met een hefvermogen van 4 ton of meer te nemen.”
 
				 
															