Waar een volle batterij van 75 kWh bij de goedkoopste laadpaal van Nederland slechts 15,75 euro kost, is dat bij het duurste laadpunt ruim zeven keer zo veel: 116,25 euro.

Dit blijkt uit een analyse van Independer op basis van hun laadpaalvinder en data van Eco-Movement. Zelfs binnen één gemeente kan het verschil oplopen tot ruim een euro per kWh.

Verschillen

De voordeligste openbare laadpunten van Nederland vond Independer in Peel en Maas (Limburg). In deze gemeente zijn laadlocaties te vinden waar een kWh ‘maar’ 21 cent kost. Een volle batterij van 75 kWh komt hier uit op 15,75 euro. De duurste paal van Nederland staat in Brunssum. Bij dit laadpunt kost een kWh 1,55 euro en dus 116,25 euro voor een volle batterij.

“Het verschil tussen de goedkoopste en duurste laadpaal in Nederland kan oplopen tot 100 euro voor een volle batterij”, zegt Joris Kerkhof, energie-expert bij Independer. “Zelfs binnen één gemeente zijn de verschillen groot. In Brunssum betaal je bijvoorbeeld bij de duurste paal 1,55 euro per kWh, maar elders in de gemeente slechts 37 cent. Dat scheelt ruim 90 euro voor dezelfde volle batterij. Het loont dus écht om te letten op waar je oplaadt. Door de grote prijsverschillen is Brussum namelijk niet gemiddeld de duurste gemeente van ons land.”

Duurste

In Nederland zijn inmiddels ruim 190.000 semi-openbare laadpunten. Voor een volle batterij van 75 kWh betaal je in ons land gemiddeld 35,35 euro. In Zeeland liggen de laadkosten fors hoger: 43,56 euro. Ook in Friesland (39,02 euro) Flevoland en Utrecht (beide 38,12 euro) ben je bovengemiddeld duur uit. Limburg is juist het voordeligst met 25,35 euro per laadbeurt.

Ook tussen gemeenten lopen de kosten sterk uiteen. Dit zijn de tien duurste gemeenten van Nederland om een elektrische auto op te laden:

  1. Súdwest-Fryslân (Friesland): € 58,99 voor een volle batterij
  2. Scherpenzeel (Gelderland): € 50,36 voor een volle batterij
  3. Heemstede (Noord-Holland): € 50,36 voor een volle batterij
  4. Woudenberg (Utrecht): € 50,36 voor een volle batterij
  5. Culemborg (Gelderland): € 47,34 voor een volle batterij
  6. Breda (Noord-Brabant): € 47,34 voor een volle batterij
  7. Eindhoven (Noord-Brabant): € 47,34 voor een volle batterij
  8. Loon op Zand (Noord-Brabant):  € 47,34 voor een volle batterij
  9. Dongen (Noord-Brabant): € 47,34 voor een volle batterij
  10. Dordrecht (Zuid-Holland): € 47,34 voor een volle batterij

Goedkoopste

De goedkoopste laadpalen staan in het Brabantse Altena (22,69 euro voor een volle batterij). “Er zijn in ons land ruim 100 verschillende laadpaal aanbieders. Die hanteren allemaal hun eigen prijzen. Ook zijn er gemeenten die afspraken hebben gemaakt over de plaatsing en tarieven van de publieke palen. Daardoor kunnen de verschillen zo groot zijn”, legt Kerkhof uit.

Parkeergarages

Independer stelt dat vooral laadpunten in parkeergarages duur zijn. “In een parkeergarage betaal je gemiddeld 8,5 procent meer voor je stroom dan langs de openbare weg. Ondergrondse parkeergarages zijn nóg duurder. Je auto opladen is hier zelfs gemiddeld 17 [rpcemt duurder dan langs de weg. Dan zijn de parkeerkosten nog niet eens meegerekend”, zegt Kerkhof.

“Het goedkoopste is nog steeds een laadpaal aan huis. Je betaalt per kWh thuis vaak minder dan bij een commerciële paal. Zeker de combinatie van een elektrische auto en zonnepanelen is ideaal. Dan kun je op een zonnige dag praktisch vrijwel gratis de auto opladen en dat is natuurlijk het allerbeste voor de portemonnee”, aldus Kerkhof.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties