Smart pakt de e-mobiliteit anders aan. Geen auto’s in de verkoop, maar een geografisch gericht, totaal geïntegreerd en geautomatiseerd deelautoconcept in de stad Amsterdam. Dat plan werd al in april als car2go aangekondigd en is 26 oktober officieel gelanceerd in de Beurs van Berlage.

Car2go gaat van start met 300 elektrische Smarts en even zo vele laadstations, een aantal dat tot duizend kan worden uitgebreid. Huren en lokaliseren geschiedt geheel automatisch dankzij de nieuwste telematica. Een e-Smart kan op elke willekeurige plaats worden achtergelaten of opgepikt, behalve wanneer de accu dreigt leeg te taken, dan moet hij aan de laadpaal. De kosten per minuut bedragen dertig cent. Alleen kilometers berekenen is te simpel, want stilstand in files moet worden meegenomen.

Het car2go deelautoprogramma bestond al in Duitsland, Canada en de Verenigde Staten. Car2go Amsterdam is echter het grootste volledig elektrische deelautoprogramma ter wereld.

Het car2go-principe

[responsive-video identifier=”uRWTqSr9zxk”]
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 september 2025
Autotechnicus Nick Joosten elfde in EuroSkills-finale in Denemarken
15 september 2025
Snel fors betere marktdekking Monroe-veren
15 september 2025
Gebruik van gebruikte onderdelen
12 september 2025
ISP-groep plaatst kanttekening bij Data Act
12 september 2025
Auto Prof introduceert Commissie van Advies
12 september 2025
Vijftig jaar automotive innovaties
Meest bekeken berichten
Recente reacties