368 miljoen boete voor Autoliv en TRW

Autoliv, TRW en Takata maakten onderling verboden prijsafspraken voor de levering tussen 2007 en 2011 van veiligheidsgordels, airbags en stuurwielen aan de Volkswagen Groep en de BMW Groep.

Tweede keer

Eurocommissaris van mededinging Margrethe Vestager: “Dit is de tweede keer dat wij leveranciers van veiligheidsdelen beboeten voor deelname aan een kartel. De drie leveranciers hebben samengewerkt om hun winst uit de verkoop van deze levensreddende componenten te verhogen. Deze kartels brachten de Europese consumenten uiteindelijk schade toe en hadden een negatieve invloed op het concurrentievermogen van de Europese automobielsector, die in de EU ongeveer 13 miljoen mensen tewerkstelt.”

Takata en Autoliv werden door de Europese Commissie in 2017 ook al beboet voor vergelijkbare verboden prijsafspraken ten aanzien van levering aan verschillende fabrikanten van Japanse auto’s in de EU.

De totale boete voor TRW bedraagt 189 miljoen euro, Autoliv gaat voor 179 miljoen voor het gaas. Autoliv maakt bekend dat het bedrag van 179 miljoen minder is dan het bedrag dat al in het vierde kwartaal van 2018 voor de boete werd toegerekend. TRW

 

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2273 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar