ACM leidt schadelobby tegen Volkswagen

Wat in de VS al gebeurd is, gaat mogelijk nu volgen in Europa: schadevergoeding afdwingen bij dieselsjoemelaar Volkswagen. Onder aanvoering van ‘onze’ Autoriteit Consument en Markt wordt de komende weken bekeken of en welke (juridische) speelruimte er is om gedupeerde VW-eigenaren financieel te compenseren.

Met dat gisteren overeengekomen besluit proberen de diverse nationale consumentenautoriteiten samen een vuist te maken. Tot op heden vertoont Volkswagen een weigerachtige houding om ook in Europa zijn klanten schadeloos te stellen. Eind april moet blijken welke mogelijkheden een eventuele rechtsgang heeft.

Vorige maand sprak eurocommissaris Bienkowska haar ergernis uit over de afwikkeling van het dossier ‘dieselgate’. Ook bekritiseerde zij toen de vertragende tactiek van nationale overheden in landen met een sterke auto-industrie bij de aanpak van het gesjoemel. Vier Europese lidstaten (onder meer Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) werden toen in gebreke gesteld.

In september 2015 werd in de VS ontdekt dat Volkswagen zijn modellen stelselmatig voorzag van software om de uitstoot tijdens testsituaties gunstiger te maken dan tijdens daadwerkelijk gebruik. Ruim anderhalf jaar na de onthulling van dieselgate is de affaire nog steeds actueel. Hoewel het VW-concern zegt grote stappen te zetten bij de software-aanpassing van gemanipuleerde voertuigen, is de technische afwikkeling nog niet gevolgd door een financiële. Lopende de juridische verkenning onder aanvoering van de ACM heeft Volkswagen overigens alsnog de mogelijkheid om ook in Europa met een regeling te komen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *