Actieradius EV krimpt kwart in WLTP-cyclus

Wanneer de actieradius van elektrische auto’s berekend wordt op basis van de nieuwe, realistischer rijcyclus WLTP blijkt het bereik gemiddeld een kwart lager. Dat melden Duitse media.

Als een van de eerste fabrikanten van elektrische auto’s heeft Nissan een nieuwe actieradius bekendgemaakt. Was de 40 kWh-accu in de oude situatie, onder laboratoriumcondities, goed voor 389 kilometer, in het nieuwe testregime blijft daarvan in gecombineerd verkeer (stad, buitenwegen, snelweg) slechts 285 kilometer over. Rijdt de Leaf uitsluitend in de binnenstad, dan stijgt het bereik juist, naar 415 kilometer – met dank aan het frequentere recupereren van energie.

Fors minder

Opel komt met een voorlopige waarde van 380 kilometer, fors minder dan de 520 kilometer in de oude testsituatie. De volledig elektrisch aangedreven Hyundai Kona (foto), komende maand te zien als primeur op de autosalon in Genève, scoort volgens WLTP-criteria 470 kilometer, terwijl dat conform NEDC zo’n honderd kilometer zou zijn geweest. Sinds september 2017 moeten alle nieuwe typetoelatingen, en vanaf september 2018 álle nieuwe auto’s, getest worden conform de WLTP-ritcyclus. Die komt beter overeen met de gemiddelde rij-omstandigheden. Helemaal honderd procent overlap zal er nooit zijn, aangezien ook de rijstijl van invloed is op de werkelijke maximaal af te leggen afstand.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †