Afzet occasionmarkt stagneert, handel floreert

Het aantal door autobedrijven aan eindgebruikers (B2C) verkochte occasions is in de maand november met ruim drie procent gedaald, vergeleken met dezelfde maand in 2010. B2B klom daarentegen met 5,4 procent. Dit blijkt uit cijfers van VWE, voor Aftersales Magazine bewerkt door Aumacon.

De B2C-afname komt na twee maanden waarin de autobedrijven ook al met verminderde occasionafzet moesten rekenen. Na elf maanden noteren de gezamenlijke autobedrijven dit jaar nu nog wel een kleine verkooptoename in de occasionafdeling. In cijfers: 982.084 stuks in de periode januari tot en met november 2011, tegenover 953.452 occasions in dezelfde periode van 2010. Volkswagen was in november het bestverkochte merk bij de autobedrijven, gevolgd door Opel en Ford.

Het C2C-segment (particulieren onderling) noteerde in november eveneens minder activiteit: min vier procent. Dit segment kwakkelt eigenlijk al het hele jaar, met afwisselend kleine plusjes en kleine minnetjes in de maandcijfers. Vanaf september lijkt zich een langere periode van dalingen te hebben ingezet. Per saldo staat het C2C-segment na elf maanden op een verlies van 1,3 procent: 701.103 occasions in elf maanden van dit jaar, tegenover 710.222 particuliere transacties in dezelfde periode van vorig jaar. Volkswagen was in november ook bij de particuliere occasionverkopers het populairste merk, gevolgd door Opel en Peugeot.

Tegenover de gedaalde consumentenafzet steekt de onderlinge autohandel (B2B) positief af. In november werden er 5,4 procent meer handelstransacties verricht dan in november 2011. Cumulatief staat het B2B-segment nu op een winst van 8,4 procent; 827.110 auto’s in de periode januari tot en met november ten opzichte van 762.671 in dezelfde periode van vorig jaar.

Volgens cijfers van Aumacon/Autobiz stond het ontdubbelde occasionaanbod op internet (bij de tien grootste portalen) sinds midden oktober op 482.000 occasions. Het occasionaanbod op internet is dit jaar gestaag opgelopen. In januari stond de internetvoorraad zelfs nog op bijna 405.000 stuks. Het voorlopig hoogste punt werd midden september bereikt met 488.000 stuks.

Occasionverkopen november 2011

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 40 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.