Anwb hekelt universele garages

Dealer of universele garage? Volgens Anwb een vraag die veel leden stellen. Daarom geeft één van Nederlands grootste consumentenorganisaties in haar jongste uitgave van het ledenblad De Kampioen (ook digitaal) daarop een antwoord dat niet in het voordeel is van de universelen.

In het blad stelt Anwb: “Zolang de auto in de fabrieksgarantie zit, kun je het beste naar de merkdealer gaan. Heb je een oudere auto, dan wordt de kans op reparaties groter en kan een universele garage of fastfitter prijstechnisch interessant zijn. Het voordeel van een bij de Bovag aangesloten bedrijf is dat je garantie hebt op de reparatie en meer rechten bij een conflict. Tip van de Wegenwacht: Laat elektronische storingen het liefst oplossen door een diagnosespecialist. Bij een moeilijk te vinden storing kan de monteur van een universele garage uren bezig zijn en dan betaal je veel aan arbeidsloon.”

‘Achterhaald advies’

Tot zover Anwb. Het is natuurlijk een antwoord waar heel universeel Nederland niet blij mee is (dealers denken er wellicht anders over) en het is ook niet terecht. Bovag heeft in Brussel lang genoeg gestreden voor de Right to repair campagne. EU-regelgeving stelt dat volgens fabrieksvoorschriften uitgevoerd onderhoud door universele garages de garantie op een auto niet beïnvloedt. En de ‘tip’ van de Wegenwacht? De meeste diagnosespecialisten zijn juist universele garages.

Wat vindt Bovag hiervan: “Uit de tip blijkt niet klip en klaar wat de argumentatie is van Anwb om bij jonge auto’s voor de dealer te kiezen; er wordt hooguit wat gesuggereerd. Die argumentatie wil ik eerst wel horen voor ik echt inhoudelijk kan reageren, maar het lijkt een wat achterhaald advies. We zien juist dat de twee kanalen naar elkaar toe groeien. Bij de dealer komen steeds oudere auto’s in de werkplaats, bij de universeel steeds jongere. Logisch”, aldus woordvoerder Paul de Waal. 

Lees hier de tips van Anwb over onder meer de keuze van garages.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *