Apple richt zich op OE-markt

Apple brengt het eigen besturingssysteem iOS aan boord van de auto. Onder de naam Apple Carplay worden dit jaar de eerste auto’s voorzien van een volledig geïntegreerd systeem dat de bekende Apple-huisstijl integreert in het autodashboard. Carplay wordt daarmee concurrent van bijvoorbeeld Mirrorlink, maar ook indirect van partijen zoals Tomtom.

Als eerste automerken brengen Ferrari, Mercedes-Benz en Volvo Apple Carplay waarbij diensten zoals handsfree bellen en sms-en maar ook navigatie via Apple Maps beschikbaar worden gesteld. De met de stem bediende persoonlijke assistent Siri speelt hierbij een cruciale rol.

Niet alleen de Apple podcasts worden ondersteund maar ook Beats Radio iHeart Radio en Spotify. Omdat het besturingssysteem van Apple aan de basis staat werkt Carplay exclusief met Apple-producten zoals iPhone en iPad. De strijd tussen Apple en Google die bij voorbeeld een jaar geleden opkwam in verband met de door Apple aangeboden navigatiediensten heeft het platform wel (weer) geopend voor Google Maps. Onderzoeksbureau Frost & Sullivan concludeert dan ook dat Apple ‘een soort Mirrorlink voor iOS’ is en zeker niet als enige optie aangeboden zal worden.

Nog dit jaar zullen naast genoemde merken ook Honda, Hyundai en Jaguar met Carplay komen, terwijl onder meer BMW, Ford, Kia, Land Rover, Nissan, Opel en Toyota genoemd worden als partners in de nabije toekomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *