Autobelasting belemmert groei zakelijk autodelen

Een fiscale uitzondering moet na april bijdragen aan het doel van 100.000 deelauto’s in 2018. Gebeurt dit niet dan zal autodelen lang op succes moeten wachten. Dat stelt het Ondernemers Collectief Duurzame Mobiliteit (OCDM) dat zakelijk autodelen op de kaart wil zetten.

Zij zijn een van de ondertekenaars van de Green Deal (initiatief van Ministerie van infrastructuur en milieu). Daarin is het doel bepaald om in 2018 minimaal 100.000 deelauto’s op de weg te hebben. Dat zijn er nu pas 17.000, waarvan slechts tweeduizend zakelijk.

Autodelen is vandaag de dag vooral een particuliere aangelegenheid. Snapp Car en Green Wheels zijn de bekendste voorbeelden. Dat heeft vooral te maken met de autobelasting die een nadelige invloed heeft op zakelijk autodelen.

Belangrijkste belemmering

De belangrijkste belemmering is fiscaal van aard. Werknemers moeten een vast tarief betalen als ze de auto willen gebruiken voor privégebruik, met name in het weekend. Daarom wil het OCDM een fiscale uitzondering om zakelijk autodelen een stimulans te geven. Bijvoorbeeld door te betalen voor het daadwerkelijk gebruik van de zakelijke deelauto; per uur of km.

In april/mei wordt de Autobrief II in de kamer behandeld. OCDM streeft ernaar dat zakelijk autodelen daar een onderdeel van is. Wil de voorgestelde uitzonderingspositie een kans maken, dan moet hij op de agenda komen van Staatssecretaris Wiebes van Financiën. Het OCDM roept Staatssecretaris Wiebes op deze fiscale kans te benutten.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *