Autodealers worden steeds groter

De macht van de grote dealerholdings neemt steeds verder toe, er is meer volume met iets meer vestigingen. Zeven jaar geleden waren de vijftig grootste dealers nog goed voor een derde van alle autoverkopen, vorig jaar kwam dit aandeel uit op 46,1 procent. Dit blijkt uit de jongste uitgave van de DSN Dealerholding Top-50.

Grote holdings als Stern, Pouw en Broekhuis blijven overnames doen. Hierdoor zal er waarschijnlijk nog dit jaar een marktmeerderheid komen door de dealer top vijftig. Als dat gebeurd, dan is Nederland de eerste in Europa waar zo’n machtsconcentratie zich voordoet.
Stern, dealergroep Pon en PGA Nederland zijn in 2011 de drie meest gegroeide holdings qua combivestigingen, servicevestigingen, verkoop- en servicepunten en erkende reparateurpunten. Daarom staan zij bovenaan de top-50. Stern had vorig jaar 28.965 nieuwverkopen, een stijging van 10,1 procent ten opzichten van 2010. Pon kwam uit op een daling van 4,6 procent, 22.369 stuks en PGA wist 16.634 auto’s af te zetten, een plus van 15,7 procent.

Volgens Dealer Support Net hebben dealers de mogelijkheid om in een regio zoveel mogelijk automerken naar zich toe te trekken of zij kunnen zich in een groter gebied concentreren op maar een paar merken. Hoe dan ook is de tijd voorbij dat de autobedrijven in bijna ieder merk geïnteresseerd waren. Blijkbaar richten zij zich liever op enkele Europese merken met stevige verkoopvolumes om groot te worden. Inmiddels wordt zo’n driekwart van Audi- en Volkswagen-modellen via dealerholdings uit de DSN Dealerholding Top-50 verkocht.

Het aandeel van de vijftig grootste dealerholdings in de totale nieuwverkoop van personen- en bestelauto’s in Nederland is sinds 2004 van 33,5 procent gestegen naar 46,1 procent in 2011. Hier het verloop per jaar:

Jaar Aandeel in procenten
2004  33,5
2005  38,7
2006  39,3
2007  41,9
2008  42,8
2009  44,3
2010  45,5
2011  46,1


Ook Europese megadealers en dealergroepen versterken hun nationale marktpositie, zo blijkt uit een recente analyse van ICDP-cijfers. Lees er hier alles over >>

Lees op pagina 64 in Aftersales Magazine 4 alle details.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.