Avatar in de werkplaats

Bijna twee jaar geleden, zo rond de 2009-editie van Autovak RAI, stond in de krant van Wakker Nederland een artikeltje over een high tech bril, waar defensie in geïnteresseerd was. De bril zou via een internetverbinding reparatietips aan militairen geven om een gestrand voertuig weer op weg te helpen.

Leuk bedacht, klonk goed, maar veel automonteurs lachten smalend. Zelfs toen BMW liet zien (zie bit.ly/gSZzJH voor het filmpje in ons Youtube-kanaal) dat deze techniek de werkplaatsefficiency ten goede kan komen, reageerde nog vrijwel niemand.

Op de internationale vakbeurzen en ook op de laatste Autoprofessioneel in Gorinchem konden bezoekers kennis maken met augmentend reality. Met handbewegingen een onderdeel op het computerscherm driedimensionaal bekijken en zelfs virtueel de- en monteren. Velen zien dit (nog) als een marketingtool, als een extra mogelijkheid om wellicht trainingen op te leuken. Dames en heren, wordt wakker! Deze virtuele grapjes worden een serieus onderdeel van uw business. HOT wordt uw nieuwe aandachtspunt.

Hands on tools , oftewel HOT. Hiermee wordt de tijd bedoeld die een monteur met gereedschap in zijn of haar handen staat. Tijd dus die grotendeels parallel loopt aan de tijd die nodig is om een klus te klaren. In de wereld van de technische trainers en de makers van opleidingsmateriaal, is het verkorten van HOT een belangrijk onderwerp. In de autobranche is werkplaats- en werkplekefficiency een bekend gegeven. Daar komt nu dan de persoonlijke effectiviteit van de monteur bij, wat moet leiden tot een grotere productiviteit. Meer doorgangen per monteur levert de werkplaats meer marge op. En dan komt de high tech bril weer in beeld.

Werkervaring is bij complexe reparaties natuurlijk een voordeel, maar hulpmiddelen blijven nodig en worden bovendien steeds geavanceerder. Zo zelfs dat werkervaring straks geen pre meer is. Augmented reality , of in goed Nederlands ‘toegevoegde realiteit’, is waar het hier om draait. Scania wil met Defensie en een aantal partners waaronder Tedopres (technische documentatie) en Bluetea (software-ontwikkelaar) medio dit jaar al de eerste werkbare versie van een zogenaamde automotive projectiebril lanceren. Ook ANWB schijnt geïnteresseerd te zijn. De bril waar twee
jaar geleden nog meesmuilend naar werd gekeken, staat op doorbreken.

Het met behulp van virtuele technieken repareren van auto’s komt dus dichterbij. Van science fiction naar realiteit. Natuurlijk, de weg zal lang zijn, maar deze bril gekoppeld aan een iPad of een iPhone is niet ver meer weg. En de techniek wordt ook betaalbaar. Een jaar geleden moest je zoeken naar een elektronische 3D-bril, maar bij Media Markt liggen ze nu in het schap en is de 3D-televisie (en beeldscherm) al in de eerste huiskamers verschenen. De film Avatar heeft de 3D-trend een stimulans gegeven, de werkplaatsen gaan die volgen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *