Bijtelling leaseauto structureel te hoog

Leaserijders betalen structureel te veel belasting over hun leaseauto. Omdat de Nederlandse overheid steeds meer niet-fiscale doelen wil bereiken via de bijtelling, komen de huidige tarieven niet langer overeen met de reële economische waarde van het privérijden. Leaseplan pleit daarom voor één kostendekkend bijtellingstarief van 11 procent, met enkel een korting voor (volledig) elektrische auto’s.

Leaseplan heeft Nauta Dutilh laten onderzoeken of er mogelijke aanknopingspunten zijn om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden. “Feitelijk betalen leaserijders structureel te veel bijtelling”,  zegt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland. “Wij vinden dat de bijtelling berekend zou moeten worden over de integrale kosten van een auto, inclusief onder andere verzekering, onderhoudskosten, brandstof en btw, in plaats van staffeling aan de hand van CO2-uitstoot. Dan kom je eerder uit op 11 procent. Dat tarief ligt overigens ook veel meer in lijn met tarieven in omringende landen.”

Invoering van een uniform tarief van 11procent kan zelfs meer belastinggeld opbrengen, aldus Leaseplan. Leaserijders die nu een kilometerregistratie bijhouden vanwege de hoge bijtelling, worden namelijk verleid om hiermee te stoppen. Dit scheelt niet alleen hoge handhavingskosten, ook zullen meer leaserijders de volledige bijtelling gaan betalen. En wanneer privékilometers met de relatief jonge en schone leaseauto’s worden afgelegd in plaats van met de gemiddeld acht jaar oude privéauto’s, is dat ook nog eens goed voor het milieu.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *