Die EV’s gaan toch allemaal het land uit zodra de zakelijke bijtellingsvoordelen zijn afgelopen? Dat is de heersende gedachte. Zoals altijd is er een kern van waarheid maar ook een genuanceerder beeld mogelijk.
Zakelijke bijtelling is in de loop der jaren steeds complexer geworden, zeker voor elektrische auto’s. De lage bijtelling geldt voor de eerste zestig maanden na de ‘datum eerste toelating’, daarna geldt de hoge 22 procent weer. We laten de details even buiten beschouwing, net als het verlagen van de maximale catalogusprijs waarover die lage bijtelling geldt. Uit de door RDC ter beschikking gestelde data lichten we eerst de Tesla Model S uit. Sinds 2013 op de markt en dat jaar goed voor bijna 1200 nieuw geregistreerde exemplaren. De jaren erop stijgt die nieuwverkoop naar 2000 stuks in 2017 om het jaar erop bijna te verdrievoudigen naar 5629 stuks.
Een succesverhaal met een fiscale basis: de maximale catalogusprijs waarover de gunstige bijtelling geldt, wordt verlaagd tot vijftig mille. In dat jaar daalt het aantal nieuw geregistreerde Tesla’s Model S met negentig procent ten opzichte van een jaar eerder. Alleen door die fiscale spaak in het wiel? De nuance is dat het model op dat moment op leeftijd raakt en er een goedkopere Tesla bij is gekomen, de Model 3. Qua styling bovendien een Model S in de krimpwas. Die baby-Tesla was al jaren in aantocht, compleet met voorinschrijving dus toen ze eenmaal loskwamen resulteerde dat in massale afleveringen op enorme parkeerplaatsen. Eindstand dat jaar nipt onder de dertigduizend stuks.
2 van 3 weg
Die duurdere Model S is na het verstrijken van de 60 maanden-termijn opvallend aanwezig in de export-statistieken. Van bouwjaar 2014 is zelfs tweederde al geëxporteerd, maar er zijn er ook 125 parallel ons land ingekomen. De bouwjaren 2013, 2015 en 2016 houden het exportpercentage wat lager, iets boven de vijftig procent. Voor 2018 ligt dat onder de dertig procent. Opvallend is dat de hoge versie van de S, de X met die vleugeldeuren achter, iets lagere exportpercentages noteert. Modeljaar 2016 is momenteel gehalveerd in ons land, modeljaar 2017 zag 32 procent het land uitgaan.
Ander voorbeeld: Jaguars I-Pace. Met 3480 exemplaren in de lijst der nieuwverkopen van 2018 piekte het model vroeg. Door de nieuwe fiscale werkelijkheid was de lol er gauw vanaf met zo’n 1230 stuks in de twee jaar erna en enkele tientallen stuks per jaar daarna. Vertaalt zich dat ook terug in hoge exportcijfers? Van bouwjaar 2018 resteert nog zestig procent, maar dit jaar is tweederde van het exportvolume van vorig jaar gerealiseerd. Met andere woorden, er zullen er ongetwijfeld meer volgen.
Bulk moet nog
Van Tesla’s Model 3 uit 2019 gingen er 1430 de grens over, een fractie op een totaal van bijna dertigduizend stuks. De uitleg is tweeledig: veel van die auto’s moeten nog uit de lease terugkomen en doen dat dit jaar. Bovendien zijn de auto’s niet alleen bij zakelijke rijders terechtgekomen, ook particulieren investeerden erin. Feit blijft dat de gebruikte markt dit jaar een hausse aan Models 3 uit 2019 zal moeten verwerken. Welke rol export daarin gaat spelen? De tijd zal het leren, maar vooralsnog is ook 2024 niet begonnen met al te hoge exportpercentages voor dat model.
Van de relatief jonge BMW IX verdween al acht procent naar het buitenland. De BMW i3 is daarentegen een van de oudste modellen in het elektrische park, maar weet de exportcijfers met 1243 stuks relatief laag te houden. Ja, ook hier geldt die 60 maanden want voor bouwjaren 2018-2019 zien we vorig jaar een piek ontstaan rond de 140 stuks. Normaliter gaat het om enkele tientallen. De i3 is echter ook een populaire jongen aan de importkant en die twee stromen nivelleren elkaar vrijwel.
Bij Nissan kijken we nog even naar de Leaf, ook zo’n vroege vogel in het luchtruim der EV’s. Tegenover de nog geen vijftienduizend stuks die er sinds de lancering in 2011 nieuw geregistreerd werden staan ruim vierduizend exporten.
Conclusie?
Beperken we ons even tot de bouwjaren 2009-2024 dan zijn er sinds 2007 zo’n 27.500 batterij-elektrische auto’s geëxporteerd. Die bouwjaren zijn samen goed geweest voor bijna 450.000 nieuwe registraties. Dat levert een exportpercentage van zes procent, valt mee toch? Ook dat is weer te kort door de bocht. Van die 450.000 stuks rolde een kwart vorig jaar uit de fabriek. Met bouwjaar 2022 erbij zijn het er bijna 190.000. Versmallen we de bandbreedte tot de bouwjaren 2009-2018 dan houden we 5309 exporten over op een volume aan nieuwe registraties van zo’n 46.500 stuks. Dan blijkt 11,4 procent het exportpercentage geweest te zijn. Conclusie is dat bepaalde modellen wel degelijk en masse het land uitvliegen, maar dat geldt niet voor alles zonder een verbrandingsmotor.