Bosch kiest wereldwijd voor een selectief distributieconcept als het om dieselonderdelen voor te repareren en te reviseren injectoren en common rail pompen gaat.

De strategie wordt voor alle nieuwe producten en systemen ingevoerd en start met de common rail pompen generatie CP-4 en injectoren CRI-3. Voor oudere generaties pompen en injectoren blijven onderdelen breder beschikbaar.

Gerwin Vegter, marketing directeur bij Bosch Automotive Aftermarket: “In diverse landen zijn we geconfronteerd met inferieur gerepareerde pompen en injectoren. Bepaalde reparateurs en revisiebedrijven gebruiken een originele behuizing (core), waar uiteraard Bosch in is gegraveerd, maar gebruiken goedkope niet-originele onderdelen om de injector te reviseren. In de praktijk blijkt dat veel van deze producten tot grote motorschades en andere problemen leiden. Daarnaast zijn soms de benodigde inleercodes niet beschikbaar, omdat de testwaarden die op de testbank gehaald worden niet in lijn zijn met de waarden van de fabrikant. Al deze activiteiten schaden niet alleen de belangen van de werkplaatsklant, de goede naam van het auto- en garagebedrijf, maar ook de merkwaarde van Bosch.”

Bosch zal wereldwijd de betreffende onderdelen alleen via zogenaamde BDC-partners (Bosch Diesel Centers) leveren. “Een BDC repareert volgens de fabrieksvoorschriften en dus origineel. Ze reviseren en testen op de bank het resultaat met de originele testwaarden. Als deze in orde zijn worden er (voor Bosch) IMA codes afgegeven door de testbank waarmee de injectoren in te leren zijn door het garagebedrijf. Deze geven ze mee. De producten worden gemarkeerd met een speciale markeertool. Vervolgens kunnen afnemers via een online platform controleren waar het product is gereviseerd en of het conform de standaard is, zodat een werkplaats altijd zeker weet dat het om een Bosch geautoriseerd product gaat”, aldus Vegter.

Er zijn momenteel elf BDC’s met in totaal twaalf vestigingen. Dat zijn Banis, Diesel Centrum Noord, Terlouw, Diesel Büchli, Renes, Stokking, Kleinjan, Perdok, Brandt, Spaarnestad en TC/EDSL.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties