RDW, Bovag en RAI Vereniging zijn in gesprek over de mogelijkheden om een tweede partij aan te wijzen voor de keuring en calibratie van APK-apparatuur. Op dit moment is het zo dat autobedrijven alleen de leverende partij hun APK-meetmiddelen mag laten keuren.

Door het faillissement van Saarloos is voor haar klanten een ‘onhandige’ situatie ontstaan, omdat er geen keuringen meer uitgevoerd konden worden aan bijvoorbeeld de rollenremtestbanken, roet- en viergastesters en nul-emissieapparatuur. RDW heeft daarom de laatste weken bij een aantal autobedrijven de keuringsbevoegdheid geschorst en zou geen sancties opleggen, om problemen in de dagelijkse werkzaamheden te voorkomen. Aangezien Saarloos woensdag 21 december een doorstart maakt, is het keuringsprobleem voor haar klanten verholpen.

Bovag-woordvoerder Gijs Bosman laat desgevraagd weten dat Bovag nu wil voorkomen dat er nog een keer zo’n situatie ontstaat: “Waar wij nu over aan het overleggen zijn, is of er in dit soort gevallen altijd een tweede partij kan zijn als backup die mag controleren en calibreren. Anders sta je buiten spel. Bij hefbruggen is al geregeld dat meerdere partijen mogen keuren.”

Het door de RDW verplichte systeem, waarbij alleen de leverancier haar APK-equipment mag laten keuren, blijkt erg kwetsbaar te zijn. “Er zou meer marktwerking moeten komen, waardoor er minstens één partij is die naast de leverancier de keuring kan overnemen. In januari 2012 gaan we verder met het overleg”, aldus Bosman.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties