Column Jos Veldhuisen: Schaken

Schaken doe je op een voor iedereen gelijk en afgebakend speelveld. Winst wordt bepaald door een sterke zet van de één, dan wel een zwak moment van de ander. Voorwaarde voor deelname aan het spel is dat je iets weet van strategie, dat je vooruit kunt kijken, dat je de tegenstander juist inschat. Vooral draait het om kennis van zaken, de ervaring met het spel.

Wie in de autobranche het spel het beste speelt, krijgt de klant, of beter gezegd: de euro’s uit diens portemonnee. Gaandeweg speelt de strijd in de autobranche zich steeds vaker af tussen dealer en universeel. Soms neemt het spel daarbij een andere wending, bijvoorbeeld door ontwikkelingen van buitenaf, door een slimme zet van de een, of zelfs door vals spel. In de strijd om toegang tot de datastromen is absoluut sprake van vals spel door het merkkanaal. Dat is ter bescherming van de eigen business, wordt gezegd, maar daar wordt door het onafhankelijke kanaal toch behoorlijk anders over gedacht.

Machtsblok

Een gelijk speelveld is hier ver te zoeken. Een leugen om bestwil wordt een grove schending van afspraken. Of zullen we het machtsmisbruik noemen? Mogen we Acea al toevoegen aan de lijst van Amazon en Google? Zal de politiek het machtsblok van de autofabrikanten willen ontmantelen, of juist in stand houden met de industriële werkgelegenheid als wisselgeld? Hoe dan ook, wie de data heeft, kan analyses maken, kan onderhoud voorspellen en het verdienmodel van de aftersales optimaliseren met de kennis voortkomend uit die analyses. Wie die data niet heeft, staat achteraan in de rij en ontdekt, wanneer hij eindelijk aan de beurt is, dat al het werk al vergeven is.

Remise

Nu is schaken een spelletje, voor sommigen een sport en een mega-uitdaging voor de enkeling die zelfs de schaakcomputer wil verslaan. Het spel kent nog een variant, niet altijd populair, maar voor sommige spelers wel zo verstandig. Dat is het overeenkomen van remise, het moment dat je elkaar de hand schudt en tot de conclusie komt dat verder strijden zinloos is. Door samen de winst te delen kunnen beide zijden verlies voorkomen.

Deze column verscheen eerder in nummer 8 van Aftersales Magazine, dat ook online te lezen is.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *