Combineer apk met onderhoud

De RAI-Bovag Aftersales Monitor 2013 laat zien dat het reparatie- en onderhoudsvolume van de Nederlandse aftermarket aanzienlijk is afgenomen. Dat was al voorspeld, maar de daling valt toch behoorlijk tegen. Mede door het flink gestegen apk-potentieel, lijkt de omzet dit jaar stabiel.

Uit de RAI-Bovag Aftersales Monitor blijkt bijvoorbeeld dat ruim twintig procent van het werkaanbod bestaat uit een apk in combinatie met een onderhoudsbeurt. Die combinatie is goed voor 33 procent van de werkplaatsomzet!

“Er zou op gestuurd moeten worden”, aldus Bas Wintjes van Wesp. “Met een actieve opstelling en de cijfers als basis, kunnen garagebedrijven meer klanten binnenhalen voor een apk. Het landelijk gemiddelde ligt op 20 procent van het totale werkaanbod. Dat ligt op 35 procent bij bedrijven die bij ons zijn aangesloten”, aldus Wintjes.

Dat het belangrijk is om de werkplaatsomzet structureel te versterken, wordt nog bevestigd na analyse van de definitieve cijfers van RAI-Bovag over 2013. Het aantal onderhouds- en reparatiemomenten daalde met 7,6 procent ten opzichte van 2012. De omzet daalde zelfs met 12 procent. Dat is meer dan onderzoeksbureau ICDP had aangegeven, maar wel volgens de trend die zij eerder voorzagen.

Omzettrend

De gemiddelde besteding aan het onderhoud neemt structureel af. Particulieren waren vorig jaar gemiddeld 526 euro kwijt aan onderhoud en reparatie, terwijl dat in 2010 nog lag op een gemiddelde van 670 euro.

De krimpende omzet is in alle marktsectoren te zien, maar vooral aan onderhoud van auto’s van nul tot drie jaar, wordt fors minder uitgegeven. Binnen het gedaalde volume is het marktaandeel van de dealers met 37 procent gelijk gebleven. Het aandeel van de universele garages daalde van 36 naar 35 procent, terwijl het aandeel van fastfitters gelijk bleef met 8 procent. Het overige aandeel (20 procent) bestaat voor een belangrijk deel uit schadeherstellers en specialisten. Afgemeten in omzet is het aandeel van fastfitters zes procent, van universele garages 38 procent, 40 procent van dealers en 16 procent van de schademarkt en andere specialisten.

Meer lezen over dit onderwerp? Lees dan hier het complete artikel met alle feiten en cijfers.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *