Comeback benzineauto op leasemarkt

De benzineauto maakt op de leasemarkt in de eerste helft van dit jaar een duidelijke comeback, die ten koste gaat van plug-in hybrides. Dat blijkt uit cijfers van Leaseplan Nederland. Het bedrijf schrijft de sterk gewijzigde keuze van de leaserijder toe aan het als ‘overgangsjaar’ gekenmerkte 2016 wat autobelastingen betreft.

Was in het eerste halfjaar van 2015 nog 12% van alle bij Leaseplan nieuw bestelde leaseauto’s een hybride, dit jaar is dat nog maar 4%. Cijfers van Athlon geven een vergelijkbare trend te zien, meldt het AD. Per 1 januari jl. steeg de bijtelling voor de meeste nieuwe plug-in hybrides van 7% naar 15%. Ook diesel is minder in trek, nu er geen zuinige exemplaren meer tegen een laag bijtellingstarief te krijgen zijn. De benzineauto profiteert: het aandeel bestellingen steeg van 37% naar 58%. Het aandeel elektrisch groeide wél licht, van 1% naar 2%.

Liefst 94% van de Leaseplan-rijders bestelde in de eerste helft van dit jaar een auto uit één van de twee hoogste bijtellingscategorieën (20-25%), tegenover 66% vorig jaar. “Duidelijk is dat als de financiële prikkels wegvallen, de leaserijder weer voor de bekende klassiekers kiest”, stelt de leasemaatschappij. Bij zakelijke rijders zijn de Volkswagens Passat en Golf en de Opel Corsa de meest bestelde modellen van 2016. Daarnaast verlengen veel leaserijders hun bestaande contract, om langer van de oude bijtellingstarieven te kunnen profiteren. 

Portemonnee

Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan Nederland: “Je ziet dat de leaserijder direct reageert, nu het nieuwe bijtellingsregime nauwelijks ruimte biedt om te kiezen voor je portemonnee. Jammer, want we zagen het wagenpark de afgelopen jaren steeds groener worden. De overstap naar volledig elektrisch rijden is voor veel leaserijders nog een brug te ver. De overheid moet oppassen dat de milieuwinst die is geboekt nu niet teniet wordt gedaan.”

Twee van de drie meest bestelde auto’s in het eerste halfjaar waren private leasemodellen: de Hyundai i10 en de Fiat 500. Vaak valt de keus op een lang contract van gemiddeld vijf jaar. Volgens Leaseplan is de markt in het afgelopen jaar verdubbeld. Acties met onder meer Gamma en Albert Heijn hebben private lease in een stroomversnelling gebracht. Ook het Private Lease Keurmerk wekt bij de consument vertrouwen.

Aandeel naar brandstofsoort in vloot

Brandstofsoort h1 2016 h1 2015
Diesel 36% 50%
Benzine 58% 37%
Plug-in Hybride 4% 12%
Volledig elektrisch 2% 1%
     

Top 10 – Bestellingen op modelniveau

Positie h1 2016 Automerk model h1 2015
1 Hyundai i10 (private lease) 3
2 Fiat 500 (private lease) 2
3 Volkswagen Passat Variant 4
4 Toyota Aygo (private lease)
5 Volkswagen Golf Variant 8
6 Opel Astra Sports Tourer
7 Peugeot 308 SW 1
8 Skoda Octavia Combi 7
9 Volkswagen Polo 6
10 Renault Clio 5

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.