Herinrichting van dealershowrooms kan volgens ING bijdragen aan een consolidatie van de netwerken zonder daarbij afdoende fysieke dekking van de markt uit het oog te verliezen. Het stimuleren van consolidatie alleen is niet voldoende om de verkoop van nieuwe auto’s beter te laten renderen. Dat schrijft de bank in haar kwartaalbericht.

De eerder door ING geformuleerde toekomstscenario’s zijn tussentijds tegen het licht gehouden om te zien welke van de drie (Emotie, Ratio en Revolutie; zie beeld hieronder) uiteindelijk het meest realistisch blijkt om anno 2020 uit te komen. Het is echter nog te vroeg om al duidelijk een richting te kunnen aanwijzen. Alledrie kennen elementen die zijn uitgekomen. De combinatie van Ratio en Revolutie lijkt hierbij het meest actueel. Zowel bij de verkoop nieuw als in de aftersales staan de marges onder druk in het dealerkanaal, waarbij de concurrentie vanuit het onafhankelijke kanaal toeneemt.

Ook het pleidooi voor schaalgrootte dat afgelopen jaren zo populair leek, is door ING in het kwartaalbericht onder de loep genomen. Kleinere partijen, zoals de ‘lokale helden’ met een sterke positie in de regio hebben dankzij een hoge klanttevredenheid en relatief lage huisvestingskosten een relatief gunstig rendement.

Download hier het volledige rapport >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juli 2025
Soeterwold Automotive naar Menno Broers
4 juli 2025
An Dams bestuurder Profile International
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties