De aan laden gerelateerde omzet van exploitant van snellaadstations Fastned is in het eerste kwartaal van 2023 gestegen tot 13,1 miljoen euro. Dat is ruimschoots een verdubbeling ten opzichte van de 5,7 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2022. De bruto winst bedroeg 9,4 miljoen euro, een toename van 188 procent ten opzichte van 2022.
Ook het aantal geregistreerde laadsessies is in het eerste kwartaal verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en het aantal actieve klanten bijna: 132.000 in Q1 2022 tegen 240.000 in Q1 2023.
in een toelichting op de kwartaalcijfers zegt ceo Michiel Langezaal: “Ik ben om vele redenen enthousiast over 2023. Ten eerste omdat we dit jaar verwachten dat Fastned over het hele jaar op onderliggend bedrijfs-EBITDA-niveau winstgevend zal zijn. Dit is een bijzonder moment, want we zullen een van de eerste laadbedrijven ter wereld zijn die deze mijlpaal bereiken. Toen we meer dan tien jaar geleden begonnen, geloofden we sterk in onze missie om elektrische rijders vrijheid te geven en de overgang naar duurzame mobiliteit te versnellen. Ons sterke laadconcept en locaties op drukke plekken zijn onze sleutel tot succes en we zijn er vanaf het begin van overtuigd geweest dat onze business case aantrekkelijk en duurzaam is. De laadactiviteiten van Fastned werden in 2019 op operationeel niveau EBITDA positief, en dit jaar verwachten we onderliggende EBITDA winstgevendheid te bereiken voor het hele bedrijf, inclusief de activiteiten gericht op het uitbreiden van het netwerk.”
Uitbreiding
“Ik ben ook enthousiast over 2023 als ik denk aan hoe we ons netwerk verder uitbreiden. Om aan de exponentieel groeiende vraag naar snelladen te voldoen, zullen we onze organisatie verder laten groeien en blijven investeren in de uitbreiding van ons netwerk door nieuwe locaties te verwerven, nieuwe stations te bouwen en nieuwe markten te betreden. Recente Europese regelgeving die laadstations om de 60 kilometer langs Europese snelwegen verplicht stelt (AFIR), zal de aanbestedingen voor snellaadinfrastructuur op deze snelwegen versnellen. Hierdoor kunnen we ons bouwtempo de komende jaren opvoeren en ons doel van een netwerk van 1.000 stations in 2030 bereiken.”