De erfgenamen van Jaap Dik

Ja ja, beste mensen, alweer een nieuw vakblad voor de autowereld. En er zijn er al zoveel, hoor ik sommige lezers – en in ieder geval de voor een vakblad zo broodnodige adverteerders – denken. Toch heeft Aftersales Magazine volop kans om tot bloei te komen. En wel hierom.

Toen Jaap Dik in 1980 begon met Automobiel Management, introduceerde hij iets nieuws bij de autovakbladen: persoonlijkheid. Hij stond al snel middenin de autowereld, hoorde veel en kon zo een blad maken dat van binnenuit beschreef wat de branche bezighield. Wat je ook van het AM van toen vond (Dik pretendeerde eerlijke berichtgeving, maar kon commercie en redactie niet altijd even goed van elkaar scheiden), het zorgde wel voor levendigheid en rumoer. Dat was trouwens ook weer niet zo moeilijk, want de concurrentie bestond uit het his-master’s-voiceblaadje BOVAGblad en Auto & Motor Techniek. Dat laatste magazine (sinds 1937) stond en staat als een huis, maar ‘levendigheid’ is wel het laatste wat je AMT kunt verwijten. Het doet denken aan een sergeant-majoor met martiale snor: degelijk en betrouwbaar, maar ook nogal saai. Dat is niet per se een diskwalificatie: techneuten willen niet anders. De autowereld bestaat echter ook uit strategie, commercie, marketing. En dan gaat het om de analyse van marktontwikkelingen, marktbewerking en de werkelijke beweegredenen achter beslissingen van invloedrijke branchespelers.

Aftersales Magazine gaat zich als ik het goed begrijp zeker ook op deze kant van de autowereld richten – en is daarin kansrijk. Want AM is sinds Jaap Dik het in 1995 verkocht nooit meer geworden wat het was en bij Automotive gaat het zo goed dat het nauwelijks nog geld verdient – terwijl zijn uitgeverij RAI Langfords vorig jaar een zo groot verlies leed dat moederbedrijf Amsterdam RAI het personeel vlak voor de kerst liet weten dat ze de tekorten bij Langfords niet blijven aanzuiveren. Daar zitten ze trouwens ook nog in hun maag met Autokompas, dat – als ik juist ben geïnformeerd – met een bijna geheel nieuwe redactie de pijlen meer op techniek, en dus op AMT, gaat richten. Ik wens hen daarbij veel succes 😉

Aftersales Magazine wordt gemaakt door Rob Küchler, Jos Veldhuisen, Barend Luiting en Wim van Baal, vier mannen die tot voor kort bij Autokompas zaten. Ze hebben jarenlang bewezen een product-marktcombinatie te kunnen maken die een gezond rendement behaalt, en waar hun concurrenten de autowereld van buitenaf benaderen, staan zij er middenin – en zijn in dat opzicht ironisch genoeg de enige erfgenamen van Jaap Dik. Dat is dus appeltje-eitje: Aftersales Magazine is here to stay.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2685 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *