De gevoelstemperatuur van een crisis

Consument zet rem op economie, koopkracht is tien jaar achteruit gezet, we leveren nog jaren koopkracht in, huizen nog veel te duur, werkloosheid stijgt naar 11 procent, we zitten nog jaren in de crisis, lage groei dwingt tot zuinigheid, hogere BTW is pijnlijk paardenmiddel en consument kijkt wel maar koopt niet. Dit zijn slechts een paar krantenkoppen uit diverse dagbladen in maart en april.

Bezuinigingen en hogere belastingen leiden tot een veranderend uitgavenpatroon, los van het feit of er minder koopkracht is. Bovendien zijn Nederlanders gek op slecht nieuws en dus wordt de niet aflatende berichtenstroom uit Den Haag gretig gevolgd. Al deze crisisgeluiden versterken het negatieve sentiment van de consument. Met te stille winkelen showroomvloeren als gevolg. De consument bepaalt uiteindelijk of uw boterham karig of dik belegd is. De economische omstandigheden van 2012 zijn niet uniek, want er zijn natuurlijk meer slechte tijden geweest. In veel onderzoeken wordt achteraf uitgelegd hoe consumenten reageren op een crisis. Zo blijkt dat we slechte berichten vaak projecteren op anderen en minder op onze eigen situatie. Iets anders is dat de ‘gevoels temperatuur’ een hoofdrol speelt.

Het is net als in de winter: met drie graden boven nul en een stevige wind ligt de gevoelstemperatuur op min vijf graden Celsius. Datzelfde geldt voor een crisis; het voelt soms heel anders aan, dan het werkelijk is. In tijden van crisis bezuinigt de consument op vier manieren. Allereerst gaan ze op koopjesjacht naar goedkope diensten en producten, die ogenschijnlijk hetzelfde bieden als de duurdere producten voorheen. Deze aanpak kan zonder veel risico worden genomen. Minder kopen is de tweede, simpele bezuinigingstactiek, die overigens wel de nodige discipline vereist. Bij de derde manier gaat het om kwaliteit. Voor deze ingrijpende oplossing is kapitaal een vereiste, omdat in producten met een langere levensduur wordt geïnvesteerd. Dat laatste levert de besparing op. De vierde aanpak is de moeilijkste, omdat de levensstijl moet veranderen. Bijvoorbeeld: van autobezit naar autogebruik, geen auto kopen maar een auto huren. Dit zorgt voor structurele veranderingen, met een grote impact op bestaande bedrijfsmodellen.

De afgelopen maanden ervaren werkplaatsen, grossiers en distributeurs een stevige druk op hun omzetten. Dat leidt nog niet echt tot drama’s, maar duidelijk is wel dat de consument het noodzakelijk onderhoud uitstelt door vermeende financiële druk. Wat kunt u doen? Creatief zijn en meer werk naar uw bedrijf toetrekken. Kosten besparen, marges optimaliseren en hopen dat het achterstallig onderhoud snel tot grote reparaties zal leiden.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1806 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.