Duurzaamheid geen prioriteit

Een kleine enquête over duurzaamheid in de autobranche leverde vaak verbazende, misschien zelfs desastreuze antwoorden op. Duurzaamheid wordt vooral als een marketinginstrument gezien. Je moet iets van je laten horen want dat wil de klant, het is goed voor je imago. Slechts de bij wet voorgeschreven regels worden gehanteerd, zoals het inzamelen van accu’s en banden of het afvoeren van afvalstromen zoals verpakkingsmateriaal en oud ijzer.

Het milieu – want dat is voor velen de beperkte vertaling van duurzaam – vormt voor veel ondernemers een last. Omdat velen denken dat ‘groen zijn’ alleen maar geld kost, hebben ondernemers/ managers duurzaamheid niet als eigen missie of als onderdeel van eigen beleid maar hobbelen ze mee op de inspanningen van fabrikanten en leveranciers. Wie houdt er bij zijn inkoop rekening met een oprechte duurzaamheidsclaim van de potentiële leverancier? De goede ondernemers daargelaten, klimaatneutraal denken is nog ver weg. Led-verlichting op de kantoren en printen op gerecycled papier zijn intern slechts bijzaak. "Het is ook maar de vraag of je moet streven naar een maatschappij waar we allemaal in een A-label auto of nog erger, straks in een elektrisch voertuig moeten gaan rijden", stelde een manager. Duurzaamheid wordt eerder ontkend dan omarmd.

De minderheid die er mee bezig is ziet het als een politiek statement waar je van anderen aan mee moet doen of als een commerciële noodzakelijkheid. Een aantal Bovagleden legt de vinger op de zere plek: "We kunnen nu certifi cering krijgen voor een Bovag duurzaamheidsbord aan de deur. Maar waarom kun je niet pas Bovaglid zijn als je echt duurzaam bezig bent? Het Bovagbord moet zelf synoniem zijn voor duurzaamheid. Nu zijn er geen duurzame Bovagleden en dat is voor Bovag niet goed, want ze steunen dan ook bedrijven die niet duurzaam bezig zijn."

Laten we eens goed intern kijken, want we doen misschien al het nodige aan duurzaamheid.Dat is een mooie opstap naar meer.

Duurzaamheid is best lastig, zeker in een economisch nog moeizame periode. Maar het mag niet van de agenda geschrapt worden. Reserveer wat centen in uw budget, zet mensen om de tafel, bepaal uw strategie voor uw en ‘onze’ toekomst. Groener denken is en zal op termijn een belangrijke factor zijn waar u op afgerekend gaat worden. Duurzaam zijn kost geld, niet-duurzaam kost meer. Alleen is dat helaas nu nog moeilijk te kapitaliseren. Dat mag geen excuus zijn om niet te beginnen.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *