E-offensief Volkswagen

Met een enorme reeks investeringen wil Volkswagen zichzelf het komende decennium heruitvinden als merk, toegroeien naar duurzame, winstgevende groei en wereldmarktleider worden op het gebied van elektrische mobiliteit. Dit alles onder de interne noemer Transform 2025.

VW-bestuursvoorzitter Herbert Diess sprak bij de presentatie in Wolfsburg van “zeer ambitieuze doelen en strategie”, die moeten leiden tot een betere winstmarge: zes procent. “We willen profiteren van de komende veranderingen en zijn vastberaden om Volkswagen de koppositie te laten innemen in de nieuwe auto-industrie. In de komende jaren zullen bij ons maar weinig zaken blijven zoals ze nu zijn.”

De heroriëntatie verloopt in drie fases. In de eerste (tot 2020) wordt de core business omgevormd en toegewerkt naar nieuwe competenties, nodig voor het vervolg. Want vanaf 2020 lanceert de fabrikant een groot offensief op het gebied van elektrische mobiliteit. “We mikken hier niet op niche producten maar op de kern van de automarkt. Tegen 2025 willen we jaarlijks een miljoen elektrische auto’s verkopen. Ze zullen ons nieuwe handelsmerk zijn”, aldus Diess. Ook trekt hij miljoenen euro’s uit om software voor autonoom rijdende auto’s te ontwikkelen. Tegelijk stelde de Duitse autobouwer een reeks modellanceringen van SUV’s in het vooruitzicht. Ze zijn bedoeld om met name op de Amerikaanse automarkt weer een vuist te kunnen maken. Na het dieselschandaal is VW’s toch al bescheiden marktaandeel in de VS nog kleiner geworden. 

Het E-offensief wordt gefinancierd uit een reeks maatregelen, waaronder de beëindiging van conventionele modellen die in relatief lage aantallen worden geproduceerd en onder de streep weinig opleveren. Alleen al hieruit moeten financiële middelen ter grootte van 2,5 miljard euro voortvloeien. Verder gaat het merk zijn eigen digitale platform ontwikkelen, om dichter bij de consument te zitten en via een reeks diensten nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. In 2025 verwacht Volkswagen wereldwijd zo’n tachtig miljoen actieve webgebruikers te hebben en dat de omzet uit diensten die samenhangen met voertuigen die ‘connected’ zijn jaarlijks om en nabij een miljard euro zal bedragen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *