EC wil scherpere regels TPMS

De Europese Commissie wil vanaf 2017 scherper toezien op het deugdelijk functioneren van TPMS. De meetsystemen voor bandendruk moeten daardoor winnen aan betrouwbaarheid. Met name het verschil tussen resultaten in testsituaties en op de weg is de commissie een doorn in het oog.

Het Duitse magazine Wirtschaftswoche meldt dat op basis van een document waarop het de hand heeft weten te leggen. Eenmaal in gebruik op de weg zou TPMS in veel gevallen helemaal niet of onvoldoende werken. Daardoor wordt de veiligheid van mensen in gevaar gebracht, vindt de Europese Commissie. Problematisch zouden met name de indirecte systemen zijn, zoals toegepast in auto’s van het VW-concern (VW, Audi, Skoda, Seat), Fiat, Peugeot, Honda, Mazda en Citroën.

In zijn berichtgeving trekt het weekblad een parallel met het VW-dieselschandaal, dat draait om manipulatie van emissiegegevens in testomstandigheden. Sinds twee jaar geleden TPMS verplicht werd voor alle nieuw geregistreerde auto’s zijn in Europa zo’n 27 miljoen nieuw toegelaten auto’s ermee uitgerust. Het verhoogt de rijveiligheid, voorkomt een hoger brandstofverbruik en voorkomt onnodige bandenslijtage.

Het directe TPMS werkt via een druksensor in het wiel en geldt als zeer nauwkeurig, omdat het per wiel meet. Ook gaat de meting door wanneer de auto stilstaat. Dat laatste gebeurt niet bij het indirecte systeem, dat zijn gegevens krijgt via de ABS-sensor van het voertuig. De sensor registreert dat een wiel sneller gaat draaien en relateert dat aan drukverlies. Ook bepaalde  trillingen in het wiel worden gelinkt aan een afnemende hoeveelheid lucht.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *