Textieltechnologiebedrijf Ten Cate uit Almelo gaat samen met vier andere bedrijven thermoplastische composieten voor de autobranche maken. Dit zijn vezelversterkte kunststoffen die in onder meer crashbalken, de wielophanging, velgen en accuconstructies gebruikt kunnen worden.

Autofabrikanten kunnen door het composiet lichtere onderdelen maken,waardoor auto’s zuiniger in het brandstofverbruik zullen zijn. Bijkomend voordeel is dat het materiaal ook drukt op de productiekosten van voertuigen. Er is namelijk minder staal of aluminium nodig. Daarnaast verhogen thermoplastische composieten volgens Ten Cate ook nog een sterk de veiligheid voor de inzittenden.

Het technologiebedrijf werkt in het project European Thermoplastic Automotive Composites (Etac) samen met DTC Dutch Thermoplastic Components in Almere, KVE Composites Group in Den Haag en ingenieursbureau Viro in Hengelo. Deze laatste levert ondermeer robots en werktuigen voor bekende OEM’s. Het Nationaal Luchtvaart Laboratorium in Amsterdam sluit zich ook aan.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
21 oktober 2025
‘Ik ben geboren in een bak met olie’
20 oktober 2025
‘Gebruikte EV verkoopt sneller met SOH-certificaat accu’
20 oktober 2025
Merkgebonden aftermarket wil zich profileren via Automechanika
17 oktober 2025
BASF Coatings zelfstandig verder met Carlyle
Meest bekeken berichten
Recente reacties