Vakgenoten weten het als geen ander: een gebruikte auto beoordeel je niet alleen op kilometerstand en de conditie van het lakwerk. Een blik op de naden is minstens zo veelzeggend. Tussen de carrosseriedelen, maar ook onderhuids: die in de kofferbak en motorruimte bijvoorbeeld. Goed uitgevoerd herstel conform fabrieksnormen maakt reparatie onzichtbaar, betoogt Henkel.

Het is een betoverend gezicht om in een autofabriek de robots aan het werk te zien. Of het nu de eerste of de duizendste auto betreft, het resultaat is eender. Om over het moordende tempo maar te zwijgen. Die fabrieksafwerking van die robot, dat is het doel voor de technici in de schadeherstelwerkplaats. Zou het moeten zijn, in ieder geval. Voor Henkel, moedermaatschappij achter bekende merknamen zoals Teroson en Loctite, reden om de aandacht te vestigen op de vele productlijnen die dat mogelijk maken.

Deze staalgrijze plaat is voorzien van verschillende afwerkmethoden. De combinatie van product, gereedschap en methode is bepalend voor het resultaat. Zo spelen de toegepaste druk en de manier waarop de spuitmond is afgesneden al een cruciale rol. Hetzelfde middel krijgt op die manier steeds een andere uitstraling.

22 miljard

Met ruim 50.000 mensen weet chemiereus Henkel een omzet van 22 miljard euro te realiseren. In de Benelux is het nog altijd ruim een half miljard met 600 mensen. De bijna anderhalve eeuw tellende historie zullen we hier niet oprakelen. De portefeuille valt grofweg uiteen in consumentenmerken zoals Persil en Schwarzkopf aan de ene kant en de lijmtechnologie aan de andere kant. Deze valt weer uiteen in vier takken, waarvan de automotive- en metaalindustrie een kwart inneemt en verpakkingsmiddelen een derde. Dertig procent betreft ambachtslieden en andere professionals.

Die dertig procent valt weer uiteen in drie zuilen waar bouw er een van is. General Manufacturing & Maintenance heet de kolom met de divisie voertuigreparatie en -onderhoud waarvoor wij afgereisd zijn naar Brussel, pakweg onderaan de voet van het Atomium. Behalve het Europese hoofdkwartier huist hier ook een demonstratieruimte waar we uiteindelijk ook zelf het pneumatisch pistool ter hand zullen nemen. Want de gewekte verwachting dat het kinderlijk eenvoudig is met de juiste middelen moet natuurlijk wel onderbouwd worden.

OE voor aftermarket

Met de genoemde merken Loctite en Teroson bedient het bedrijf de hele keten van ontwerp en productie van het voertuig door de OEM tot aan het herstelproces in de merkgebonden en -ongebonden werkplaatsen wereldwijd. En dat bedienen loopt dan van technisch consult rond de verschillende bewerkingsstadia: reiniging en voorbehandeling, coating, bonding en sealing. Rond die gebieden worden ook weer experttrainingen verzorgd. De term OEM moet je hier bovendien breed zien, want het zijn niet alleen de grote namen uit de personenwagenwereld. Ook de truck- en buswereld is belangrijk voor Henkel, net als de agri en bouwvoertuigen.

Christophe Valadié is ruim twee jaar Head of Sales bij Henkel en is verantwoordelijk voor Frankrijk en de Benelux. In deze rol definieert en implementeert hij de commerciële strategie van Henkel voor autoschadeherstel- en onderhoudsproducten. En dan hebben we het dus over de volle breedte van middelen voor glasreparatie of carrosseriewerkzaamheden, maar ook over de relevante equipment en accessoires. Hij schetst een marktsituatie waarbij de glaswereld goed is voor zo’n vijf procent en het merkgebonden kanaal voor zo’n veertig procent. Met 55 procent is de professional in het vrije kanaal dominant aanwezig in de verkooptaart. “We investeren veel in kennis, onder meer via on- en offline training.” Behalve de 319 trainingen die het bedrijf al verzorgde bij klanten of in de eigen trainingsruimte is er ook een e-learnings platform genaamd Loctite Explore met een aanbod in zeven talen.

Herpositioneren

Voor nu ligt de focus echter vooral op Teroson. “We willen het merk en ons aanbod van producten en diensten richting de schadeherstelmarkt versterken en herpositioneren. Dit doen we onder meer in de vorm van samenwerking met onze wederverkopers zoals AD, Alliance en LKQ. Ook een loyaliteitsprogramma met commerciële activiteiten speelt hierbij een rol. Inhoudelijk vestigen we de aandacht op smart repair en op reparatie waarbij delen hersteld of vervangen worden.”

We verplaatsen ons naar de showroom annex trainingsruimte. Voorzien van de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen krijgen we instructie van Ron Rouschen, application engineer en trainer van dienst. Het doel is simpel: de herstelde naadafdichting moet niet alleen een showroom-waardige afwerking hebben: het moet ook corrosie en het binnendringen van vocht en vuil voorkomen. Voor deze toepassing is dus een product nodig dat bepaalde eigenschappen biedt zoals geringe krimp, de mogelijkheid om het product te sprayen, het gemakkelijk wegwerken van oneffenheden tijdens het aanbrengen en tolerantie voor puntlassen.

Het gebruik van het juiste pneumatische pistool is cruciaal voor het eindresultaat. Het blauwe, ovale, plastic instrument wordt door velen onderschat en miskend: met de grote cirkel maak je de bodem in de koker snel vrij voor gebruik in het pistool. Met de pin ernaast maak je de spuitopening vrij voor de de spuitmond erover gaat.

Drukverschil

Het Teroson-assortiment omvat afdichtingsproducten, doseerapparatuur en spuitmonden die carrosseriebedrijven in staat stellen de originele OEM-naden na te bootsen, ongeacht of een gladde, golvende of geribbelde afwerking vereist is. De verschillende pneumatische pistolen bereiken een maximale druk van respectievelijk 6.8, 8 en 24 bar. Alle met een maximale inlaatdruk van 8 bar. Het verschil in resultaat met de dezelfde koker is opvallend. Direct is duidelijk dat de juiste finish niet alleen een kwestie is van het goede product kiezen, maar ook van het pistool en van de vorm waarin de spuitmond wordt afgeknipt.

Kinderspel

Ten slotte bepaalt ook de man of vrouw met het pistool in de hand het resultaat, want de snelheid en vooral ook souplesse waarmee je over het te behandelen traject beweegt, zijn bepalend. Dat gezegd hebbend: met de juiste keuze is het inderdaad kinderspel. Zeker voor een geroutineerde vakman of -vrouw. “Wat wij veel horen is toch onwetendheid over het product”, zegt Ron. “Via de gekste manieren proberen mensen de fabrieksfinish te bereiken, maar vaak op een manier die veel tijd kost en niet het gewenste effect biedt. Dit is snel en probleemloos.”

Foto boven: Ron Rouschen is een expert op het gebied van lijmtechnologieën voor autoschadeherstel en -onderhoud bij Henkel en heeft meer dan 15 jaar ervaring. In zijn huidige rol als Application Engineer ondersteunt Ron klanten in de Benelux met technische kennis over de schadeherstelproducten van Henkel.
Ron beschikt niet alleen over technische kennis, maar ook over verkoopvaardigheden. Hij begon zijn carrière bij Henkel als Field Trainer en groeide door tot Technical Service Engineer. Voor zijn tijd bij Henkel was Ron Sales Engineer bij Vanesch Verf, een totaalleverancier van professionele auto- en industriële lakken.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35