Textieltechnologiebedrijf Ten Cate uit Almelo gaat samen met vier andere bedrijven thermoplastische composieten voor de autobranche maken. Dit zijn vezelversterkte kunststoffen die in onder meer crashbalken, de wielophanging, velgen en accuconstructies gebruikt kunnen worden.

Autofabrikanten kunnen door het composiet lichtere onderdelen maken,waardoor auto’s zuiniger in het brandstofverbruik zullen zijn. Bijkomend voordeel is dat het materiaal ook drukt op de productiekosten van voertuigen. Er is namelijk minder staal of aluminium nodig. Daarnaast verhogen thermoplastische composieten volgens Ten Cate ook nog een sterk de veiligheid voor de inzittenden.

Het technologiebedrijf werkt in het project European Thermoplastic Automotive Composites (Etac) samen met DTC Dutch Thermoplastic Components in Almere, KVE Composites Group in Den Haag en ingenieursbureau Viro in Hengelo. Deze laatste levert ondermeer robots en werktuigen voor bekende OEM’s. Het Nationaal Luchtvaart Laboratorium in Amsterdam sluit zich ook aan.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 juni 2025
FIGIEFA bezorgd over formuleringen in concepttekst sloopvoertuigen
24 juni 2025
EQUIP AUTO Arena 2025: vooruitblikken naar de toekomst
24 juni 2025
STRENED-voorzitter Norbert van den Eijnden legt functie per direct neer
24 juni 2025
De digitale carwash
23 juni 2025
BOVAG-autowasbedrijven in actie voor Prinses Máxima Centrum
23 juni 2025
Bosch remanufacturing: beter dan het origineel
Meest bekeken berichten
Recente reacties