EU-maatregel fabrikanten positief ontvangen (update)

Middels een net gepubliceerde verordening (566/2011) heeft de EU autofabrikanten nadrukkelijk de verplichting opgelegd om alle technische informatie betreffende onderdelen, maar ook reparatie- en onderhoudsgegevens zonder drempels beschikbaar te stellen.

Sinds 2007 (EU715/2007) ligt al vast wat een autofabrikant, in relatie tot Euro5/6, aan data beschikbaar moet stellen aan de onafhankelijke marktpartijen. Maar nu is ook vastgelegd dat fabrikanten sancties opgelegd kunnen krijgen als zij de regelgeving niet conform de wens van de EU uitvoeren. Drie punten uit de net gepubliceerde regelgeving zijn extra interessant.

Onderdelenfabrikanten kunnen door maatregel EU566/2011 direct een beroep doen op de autofabrikant voor technische info, zodat zij concurrerende onderdelen kunnen produceren. Verder mogen eigenaren van een auto of een universeel garagebedrijf een beroep doen op de database van een autofabrikant, als deze fabrikant de onderhouds- en reparatiehistorie digitaal opslaat en niet meer fysiek ter beschikking heeft.

Michel Vilatte, voorzitter van de Europese federatie voor de onafhankelijke vrije markt, de Figiefa: “Met dit besluit kunnen de onafhankelijke leveranciers op de vrije markt een bestaan opbouwen als serieus alternatief voor de servicenetwerken van de autofabrikanten. De nieuwe wet is een stap voorwaarts, maar we vragen de Europese Commissie niettemin de implementatie van deze wet op de voet te volgen teneinde ervoor zorg te dragen dat de autofabrikanten geen loopje nemen met hun verplichtingen. Alleen als de onafhankelijke vrije markt kan beschikken over de informatie in een bruikbare, elektronisch verwerkbare vorm, zal het zijn doel dienen.”

UPDATE
“Europese autofabrikanten worden hiermee verplicht om gedetailleerde informatie beschikbaar te stellen. Leveranciers, autovakleden, en universele garages krijgen hierdoor een betere mogelijkheid tot identificatie van de steeds gecompliceerdere onderdelen. Tot nu toe werd deze informatie achter gehouden. Dit resultaat is mogelijk geworden door de lobby van RAI Vereniging afdeling Autovak, middels de Europese koepelorganisaties Figiefa, Clepa en Egea. Onderdelenleveranciers en makers/beheerders van onderdelendatabases juichen deze ontwikkeling toe. Nu zullen technische databases ongetwijfeld in kwaliteit toenemen”, aldus Eric Rommerts, secretaris RAI Vereniging afdeling Autovak.

Ook Bovag heeft inmiddels laten weten blij te zijn met de nieuwe regelgeving.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1681 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *