Euro NCAP: Dacia Lodgy niet veilig (update)

Euro NCAP heeft vijftien nieuwe crashtests gedaan met de Dacia Lodgy, Fiat 500L, Ford Fiesta en Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes-Benz A-klasse, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, Seat Leon en Toledo, Skoda Rapid, Subaru Forester, de nieuwe Range Rover, Volvo V60 Plug-In Hybrid en de zevende generatie Volkswagen Golf. Op de Dacia na krijgen alle modellen vijf sterren toegekend.

De Lodgy krijgt in deze test niet meer dan drie sterren, omdat het volgens Euro NCAP beneden de maat presteert op alle gebieden van veiligheid. “Zo verboog bij de frontale botsproef onder andere het dak, werd de voorruitstijl zwaar vervormd en werd de bodemplaat bij de achterpassagiers volledig losgerukt van de achterastunnel. De tunnel kwam bij de voorstoelen omhoog”, aldus het testinstituut.

Op het gebied van voetgangersveiligheid werd een score van niet meer dan 44 procent gehaald, terwijl alle andere geteste merken op meer dan 60 procent uitkwamen. Euro NCAP is niet mild in haar oordeel en laakt ook de 77 procent score bij ‘kindveiligheid’. “Dit lage percentage is onacceptabel terwijl Dacia het een familie-auto noemt.”
Tot slot heeft Dacia besloten geen elektronische stabiliteitscontrole in het voertuig standaard toe te passen. Deze technologie wordt binnenkort verplicht.

Dr Michiel van Ratingen, secretaris generaal van Euro NCAP: “De Lodgy is een budgetauto en daarom accepteren de klanten dat ze compromissen moeten sluiten in comfort en prestatie, maar niet in veiligheid. Euro NCAP vindt dat de veiligheid van de inzittenden voorop staat, ongeacht wat men voor een auto betaalt.”

Euro NCAP Dacia Lodgy 2012 Crash test

[responsive-video identifier=”yIEjWifBwo8″]

UPDATE

Renault Nederland geeft in reactie op de berichtgeving aan dat veiligheid onderdeel is van het DNA van Dacia en dat het merk hierbij profiteert van de know-how van de Renault Groep.

“De Lodgy voldoet volledig aan de homologatie-eisen op het gebied van veiligheid en heeft daarboven nog een aantal extra veiligheidsvoorzieningen. Dit zijn ESC (in Nederland zonder meerkosten te bestellen), ABS met noodstopbekrachtiging, dagrijverlichting, zij-airbags voor en een waarschuwingssignaal bij niet gesloten veiligheidsgordels”, aldus een woordvoerder.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2704 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *