De toename van elektrisch aangedreven auto’s in ons wagenpark – zowel hybride als volledig elektrisch – maakt goed advies van de bandenretailer steeds belangrijker. Aan zijn kennisniveau en bandencompetenties worden hoge eisen gesteld, want de diversiteit aan elektrische voertuigen en bijbehorende banden is complexer dan het soms lijkt.

Elektrische auto’s zijn door de aanwezigheid van het accupakket ongeveer 25 tot 30 procent zwaarder dan een auto met een verbrandingsmotor. Dit betekent een extra belasting voor de autobanden, die daardoor eerder slijten. Hierom versterken bandenfabrikanten de zijwand (XL-versies), of ontwikkelen zij compleet nieuwe bandentypen, speciaal voor elektrische voertuigen. Ook is er de toegenomen tractie van een elektrisch voertuig, doordat het koppel van de elektromotor onmiddellijk volledig beschikbaar is. In potentie betekent dat een hogere bandenslijtage.

Steeds meer keuze

Hoe groter het contactoppervlak en hoe zachter de toegepaste compound, des te beter is een band bestand tegen de hogere acceleratie. Daarbij moet het profiel wel zodanig zijn ontworpen dat er voldoende waterafvoer is, dus is een compromis nodig om de rijveiligheid te kunnen waarborgen. De juiste band onder de auto is altijd een must, maar bij EV’s is een goed advies extra op zijn plaats en dus is het voor de bandenretailer belangrijk om zich ook als een EV-specialist te profileren. Tot voor kort waren er maar weinig banden specifiek voor EV’s op de markt, maar dat is aan het veranderen. Er komt steeds meer keuze.

Comfort, of de hoogte van het afrolgeluid, is maar één aspect van een band. De juiste band onder de elektrische auto bepaalt ook de levensduur ervan en leidt vaak tot een betere actieradius van wel 5 procent of meer, vanwege een lagere rolweerstand. Uiteraard moet de rijveiligheid, die wordt bepaald door de remafstand en de waterafvoer, gegarandeerd worden. De verschillen tussen de diverse modellen elektrische auto’s zijn groot. Mede daarom vergt een juist advies de nodige kennis van zaken. Vergeet ook niet dat banden bij de Europese Commissie onder een vergrootglas liggen omdat de fijn- of slijtstof die neerslaat naast de verkeerswegen voor een groot deel afkomstig is van banden.

Advies

Bij kleinere EV-modellen als de Renault Zoe en de Kia eNiro worden soms wat hardere banden geadviseerd. Dat kan het afrolgeluid en in mindere mate het rijgedrag in negatieve zin beïnvloeden. Kort samengevat moeten specifieke EV-banden beschikken over een relatief zachte compound, sterke zijwanden hebben (XL), een groot contactoppervlakte en toch voldoende waterafvoer, een lage rolweerstand (komt de actieradius ten goede) en een zo laag mogelijk afrolgeluid (dB’s). Het zijn punten die straks ook nadrukkelijker worden aangegeven in het nieuwe EU-bandenlabel dat in de maak is.

Lees het artikel over het nieuwe bandenlabel hier.


Specifieke EV-banden

Bij bandenfabrikanten begint de interesse voor speciale EV-banden toe te nemen. Daarnaast adviseren nog veel bandenfabrikanten hun high performance-banden voor een EV, zoals Apollo Vredestein en Nokian. Aan de ene kant zijn de aantallen EV’s in het wagenpark nog klein, maar aan de andere kant is de bandenconsumptie hier relatief groot, niet onbelangrijk voor de bandenvervangingsmarkt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de speciale winter- en all season-banden voor de EV. We zetten een paar fabrikanten en hun EV-bandentype op een rij:

  • Dunlop Enasave EC 300
  • Bridgestone Ecopia
  • Michelin Energy E-V
  • Continental eContact
  • Hankook Kinergy AS EV
  • Goodyear EV
  • Pirelli Elect P Zero

Pirelli claimt overigens dat er voor iedere premium EV een specifieke Elect P Zero is ontworpen. Bij een gelijke maatvoering zouden de Pirelli’s onder een elektrische Aston Martin dus niet dezelfde zijn als die onder een Porsche.


Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06