Even niet…

Adviesbureau Wolk Aftersales Experts concludeert na onderzoek dat het universele autobedrijf een sterke positie heeft, maar zichzelf voor de lange termijn verzwakt door een weinig creatief marketingbeleid.

Het voor het merkgebonden kanaal actieve onderzoeksbureau ICDP stelt dat het dealerkanaal moet investeren in de marketingactiviteiten omdat die de achilleshiel zijn van het vrije kanaal. En ook bij de discussie omtrent de service call wordt gesteld dat de slag om de klant vooral zal worden gestreden door marketeers, niet door technici.

Is dit een wake up call of een vingerwijzing? Nee, het is een simpele constatering die door alle spelers in de autobranche serieus moet worden genomen. Het verwerven van technische kennis en investeringen in apparatuur en gereedschappen zijn door iedereen en op vergelijkbaar niveau te maken. Nee, een in de ogen van de klant onderscheidende positie verwerven is waar het om gaat de komende jaren. In 2012, zeker gedurende de eerste zes maanden, zal de consument erg kritisch zijn als het gaat om het uitgeven van zijn of haar euro’s. Bij de aanschaf van een nieuwe auto of een occasion, bij reparaties of onderhoud, het gevoel waar voor je geld te krijgen is waar het om draait bij de klant. Voornamelijk een zaak van perceptie dus, van emotie. Veelal onderhuids, zodat het voor u als aanbieder van auto’s en werkplaats activiteiten, soms moeilijk tastbaar is. Begin jaren zestig was het Theodore Levitt die in het voor die tijd revolutionaire artikel met de titel Marketing Myopia voor het eerst de ongrijpbare waarden van een product en dienst ter sprake bracht. Vijftig jaar later is dit nog steeds de kern bij de verkoop van consumentengoederen en -diensten.

Alles wat een onderneming bedenkt en doet wordt snel nagemaakt of nageaapt. Internet draagt bij aan een grote transparantie. Wat u goed doet ligt net zo snel op straat als wat u fout doet. Onderscheidend vermogen is soms een kort leven beschoren. Dus is snel, maar wel doordacht schakelen belangrijk, zeker als er zich een kans voordoet om de voorsprong op de competitie te vergroten. Het is in de autobranche, op een enkele uitzondering na, lang stil geweest rond het marketingvak. Met name op het vlak van de creativiteit, de spraakmakende (internet)campagnes of simpelweg advertenties die de onderneming weer bovenaan zet op de boodschappenlijst van de klant. En eigenlijk is dat ook zo in de b-to-b wereld, waar alle hiervoor gestelde zaken precies zo werken.

Nu allerlei organisaties als het CPB en het SEP onze regering en de consument laten weten dat de crisis nog lang niet voorbij is en onze Minister van Financiën blijft roepen dat er slecht weer in aantocht is, hebben ondernemingen de neiging om stil te blijven zitten. Even niet investeren, even niet het budget vergroten, even niet investeren in mensen of marketingactiviteiten. Dat is goed nieuws voor die ondernemingen die juist wel het initiatief tonen om een sprong voorwaarts te maken. Die wel bereid zijn te investeren in hun organisatie en hun marketingaanpak. Het komend jaar zal bepaald worden door bedrijven die, ondanks het minder goede economische weer, niet van plan zijn te schuilen, maar met een dikke jas aan de koude te trotseren. Met de kop in de wind hun klanten op zoeken en zo concurrenten achter zich laten.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1682 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *