Generatie Y wil in-car entertainment

Gemeten naar leeftijd ligt het zwaartepunt van de nieuwverkopen bij de leeftijdscategorie boven 45 jaar. Kopers uit de leeftijdsgroep tot 34 jaar zijn nog niet erg actief, maar zullen in de nabije toekomst cruciaal worden, zo is de verwachting van onderzoeksbureau Gfk. Het bureau baseert zich op onderzoek in een zestal landen zoals de VS, het VK en Duitsland.

De interesse die de zogenoemde Generatie Y (25-34 jaar) heeft voor technologie maakt het een interessante doelgroep voor de connected car. Zowel in de VS, in het VK als in Duitsland vindt bijna de helft van de ondervraagden (jonger dan 34 jaar) een volledig geintegreerd entertainment systeem ‘erg’ of ‘extreem’ aantrekkelijk. Dat is meer dan het dubbele van het aantal in de categorie ouder dan 45 jaar. Van die groep geeft een vijfde aan het zo aantrekkelijk te vinden.

Opvallend is dat emotie bij de groep tot 34 jaar een belangrijke drijfveer vormt. Volgens het onderzoek wil een vijfde van die groep zich trots kunnen voelen achter het stuur, tegenover een op de tien bij de 45-plussers. Ook opwinding is zo’n emotie die Generatie Y verwacht, zegt dertien procent (tegen zeven procent bij de 45-plussers).

Volgens Gfk is bovendien de genoemde Generatie Y een actieve groep automobilisten, die gemiddeld vijf uur per week doorbrengt in de auto. Driekwart van de Generatie Y-groep zegt te verwachten binnen vijf jaar een eigen auto te gebruiken.

Autodelen is een door jongeren beter geaccepteerd principe. Het betalen voor gebruik, in plaats van het bezit van een auto, is geen probleem voor ze. Volgens Gfk biedt dit de industrie kansen om de jongere generaties alvast te binden aan automerken en bijbehorende dienstenpakketten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *