Gereedschap moet toegevoegde waarde hebben

Garagisten willen het liefst direct profijt van hun investering en meteen merken dat het meer tijd- en geldwinst oplevert en meer gebruiksgemak. Wat betreft de vervanging van werktuig, worden op dit moment eigenlijk alleen vervangingsaankopen gedaan als het ‘oude’ gereedschap echt versleten of kapot is.

“Gereedschap moet nu echt een toegevoegde waarde hebben voor de werkplaats. Als er nieuw gereedschap wordt aangeschaft, moet dat ook snel leiden tot een grotere doorloop en meer tijd en geld opleveren”, zegt Marc Kwekkeboom, directeur van Snap-On. De eerste zes maanden van 2013 kwam de verkoop van gereedschap maar moeizaam op gang bij Snap-On, maar sinds de zomer van vorig jaar zit de verkoop weer in de lift. Die stijgende lijn zet zich ook door over eerste maanden van dit jaar.

Bij Harrems bleef de verkoop van gereedschap vorig jaar op een stabiel niveau, wat volgens directeur Tjep Fennema vooral te danken is aan de belangstelling voor speciaal gereedschap en innovatieve oplossingen. “Producten met een hoge aanschafwaarde zijn achtergebleven in de verkoop, tenzij het om gereedschap gaat met een duidelijke, gerichte meerwaarde en echt als een probleemoplosser wordt gezien”, zegt hij. “Voor dit jaar verwachten wij een lichte groei, omdat wij denken dat er meer uitgestelde vervangingen zullen plaatsvinden.”

Nieuwkomers

Verdringingsmarkt of niet, het heeft Niek Leeuwis er niet van weerhouden om afgelopen september een nieuw merk op de gereedschapsmarkt te introduceren: SP Tools. Dit Australische merk bestaat inmiddels al veertig jaar en biedt een compleet aanbod. “We werken nu hard aan onze naamsbekendheid en zijn vooral actief op vakbeurzen. Op dit moment verkopen we vooral veel complete sets en relatief weinig losse producten”, zegt Leeuwis.

Garages hebben vooral nog veel vragen over gereedschap voor hybride auto’s. Dat blijkt wel uit het volledige artikel in Aftersales Magazine nummer drie van dit jaar. Daarin lees je ook meer over de diverse aanbieders en speciaal gereedschap.

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *