Gescheiden, nu een vriendin met ster

Onlangs sprak ik een manager uit het universele kanaal, één van de leveranciers die altijd pal staat voor het onafhankelijke garagebedrijf. Iemand die door zijn technische kennis, goede prijs en hoge onderdelenbeschikbaarheid (al of niet via de grossier) mede de ruggengraat is van het universele garagebedrijf. Deze manager liet mij vol trots zijn bolide met glimmende ster zien.

Nieuw, in plaats van een jong gebruikte auto. Zo lang ik hem ken rijdt hij in een jonge occasion en deed een universele garage uit het dorp het onderhoud en de reparaties. Nu zorgt hij voor een trendbreuk op twee fronten. Hij rijdt een nieuwe auto en vertelde dat hij zijn auto bij een dealer van het merk in onderhoud heeft gebracht. Overigens verscheen het schaamrood hem wel op de kaken toen hij dit bekende. Hoe kwam het toch dat deze man werkplaatsklant werd bij een dealer?

Het antwoord: hij heeft kennisgemaakt met het klantvriendelijke concept van de personal assistant, Mercedes Me, telematica pur sang. Zijn verhaal: “Ik reed ’s ochtends al vroeg naar een afspraak en op mijn dashboard verschijnt een servicemelding. Ik kon direct een afspraak maken en nam de proef op de som, want het was tenslotte 06.30 uur en ik veronderstelde dat er dan nog niemand wakker was. Fout, want ik kreeg direct contact met een vriendelijke dame van het call center. Ze wist van de servicemelding en wist precies waar ik reed, maar ook waar de auto was gekocht en dat ik de berijder was. De afspraak werd ingepland, inclusief de vraag of er vervangend vervoer moest worden geregeld. Later zou een bevestiging volgen.”

Anderhalf uur later, precies om acht uur diezelfde ochtend werd ik gebeld door de dealer die nog even de online gemaakte afspraak bevestigde. Hij wees me nog even op een accessoire aanbieding en vroeg of er nog speciale wensen waren om de auto voor te bereiden op winterse dagen. Kortom: hij was om door de service. “Ik voel me er happy bij. En de prijs is niet eens veel hoger dan bij het universele garagebedrijf.”

Dus ligt deze manager in scheiding met ‘zijn’ universele garage. En heeft ‘ie een nieuwe vriendin, met ster. Twee jaar geleden had ik niet geloofd dat hem dit zou overkomen. En als u denkt dat dit verhaal verzonnen is, jazeker, maar het is wel gebaseerd op feiten. Ik sprak meerdere managers uit het universele kanaal die hun nieuwe auto niet meer naar het vrije garagebedrijf brengen. De nog in de kinderschoenen staande telematica, zorgt nu al voor scheidingen!

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1798 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.