Goede start verkoop occasions

De occasionmarkt is in 2015 goed gestart. In het eerste kwartaal verkochten autobedrijven 5,5 procent meer occasions aan consumenten (B2C) dan in het eerste kwartaal van 2014. De verkopen van lichte bedrijfsautos groeiden ook, echter met 0,6 procent was die stijging veel kleiner.

De Volkswagen Polo heeft de positie van meest verkochte occasion weer terugveroverd op concurrent Opel Corsa. Verder steeg het aantal verkochte Renault Twingo’s opvallend veel. Ook voor andere kleine auto’s uit het A-segment (buiten de top 5), zoals de Volkswagen Up!, Toyota Aygo en de Kia Picanto, hadden occasionkopers een groeiende belangstelling.

De import van occasions is in het eerste kwartaal verder gestegen. Om te kunnen voldoen aan de vraag naar, vooral jongere kleine, occasions in ons land, werden er maar liefst 28,8 procent meer personenauto’s geïmporteerd dan in het eerste kwartaal van 2014. De markt voor geïmporteerde bedrijfsauto’s is kleiner, maar ook deze liet een sterke groei zien.

Er zijn in het eerste kwartaal minder occasions geëxporteerd dan vorig jaar. Bij personenauto’s daalde de export 7,1 procent ten opzichte van het eerste kwartaal 2014, bij lichte bedrijfsauto’s daalde dit zelfs met 16,7 procent. De export van personenauto’s laat al sinds 2013 een dalende trend zien.

Voor personenauto’s blijft Polen de belangrijkste exportbestemming. Export naar Libië liep wat terug. Daarentegen groeide de export naar België, dit land staat op de tweede plaats van grootste exportmarkten. De export van bedrijfsauto’s naar het belangrijkste exportland Oekraïne, is voor de tweede keer binnen enkele jaren ingestort. Daardoor is Polen ook voor bedrijfsauto’s in het afgelopen kwartaal de belangrijkste exportbestemming geworden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *