Een auto van de zaak wordt in de Europese landen op zeer verschillende wijze belast. Zo lopen de belastingvoordelen uiteen van 2763 euro per jaar (België) tot 240 euro (Noorwegen). Nederland is een middenmoter met 1284 euro per jaar.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Oeso, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. België spant Europees gezien de kroon met 2763 euro voordeel gevolg door Portugal met 2662 euro en Duitsland met 2426 euro. Nederland ( 1284 euro) neemt met het Verenigd koninkrijk (1118 euro) een plaats in het midden van het klassement in. Een auto rijden van de zaak levert het minst op in Noorwegen (240 euro) en als we buiten de Europese grenzen gaan, in Canada (57 euro). De cijfers stammen uit 2013.

Opgeteld houdt dit in dat in alle onderzochte Europese landen een totaal aan 26,8 miljard euro aan belastinginkomsten verloren gaat. Het maatschappelijk effect is zo mogelijk nog groter, meent de Oeso. Door het rijden in een auto van de zaak gaan werknemers minder met het openbaar vervoer en zorgen ze voor beduidende meer uitstoot. De totale milieu- en sociale kosten worden geschat op 116 miljard euro.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
21 oktober 2025
‘Ik ben geboren in een bak met olie’
20 oktober 2025
‘Gebruikte EV verkoopt sneller met SOH-certificaat accu’
20 oktober 2025
Merkgebonden aftermarket wil zich profileren via Automechanika
17 oktober 2025
BASF Coatings zelfstandig verder met Carlyle
Meest bekeken berichten
Recente reacties