In de wolken met equipment

De Nederlandse markt voor werkplaatsapparatuur stond de afgelopen jaren onder druk. De investeringsbereidheid was laag, vooral onder dealers, maar ook universele bedrijven hielden de hand op de knip. Langzamerhand lijkt de investeringsbereidheid weer aan te trekken.

Michiel Nijboer, directeur van Nijboer Blijstra Techniek (NBT) uit Putten en van zusterbedrijf Arex in Lisse, is optimistisch over aankomend jaar en signaleert dat er voldoende marktsegmenten zijn waar de investeringsbereidheid toeneemt. NBT en Arex realiseren een gezamenlijke omzet van tien miljoen euro en tellen 23 medewerkers. Ondanks de lage investeringsbereidheid werd in 2010-2011 duidelijk dat er door de veranderende apk-regelgeving door veel bedrijven moest worden geïnvesteerd in een remmentestbank.

“Daar hebben diverse aanbieders, inclusief wijzelf, goed op in kunnen spelen. Er zijn sinds 2011 naar schatting zo’n 2.800 platen- en rollenremtestbanden verkocht in ons land. Daarvan hebben wij er 900 verkocht en Bosch zo’n 100 rollenbanken. Negentig procent van deze omzet kwam overigens tot stand in samenwerking met ons netwerk van automaterialengrossiers. Grossiers worden vaak onderschat als leverancier van equipment. Wel zie ik de druk op grossiers toenemen om te presteren met onderdelen, waardoor de aandacht voor equipment minder wordt. Mede om die reden zorgen wij voor stevige ondersteuning van grossiers, zowel technisch als commercieel. Equipment is soms best een complex onderwerp. Dan kun je beter samen optrekken.”

Cruciaal

Volgens Nijboer is het maken van keuzes cruciaal. “Als je geen keuzes maakt en teveel assortimenten of marktsegmenten moet aansturen, kun je nooit het juiste competentieniveau bereiken. Allereerst is de keuze voor het merk belangrijk, gevolgd door de keuze van het distributiekanaal. Daarop moet de invulling van de organisatie zijn gebaseerd. Als je geen strikte keuzes maakt of teveel wilt doen, kun je je aandacht nooit effectief inzetten.”

Lees hier meer over de markt voor werkplaatsapparatuur in het volledige artikel in Aftersales Magazine nummer vijf.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1680 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *