‘Kilometerheffing vergroent wagenpark’

Rekeningrijden beperkt het aantal files en helpt het wagenpark te vergroenen, concludeert Leaseplan in zijn vandaag gepubliceerde Trendreport over Kilometerheffing. Volgens de leasemaatschappij zorgt een verschuiving van belasting op aanschaf naar gebruik dat consumenten sneller nieuwere – en dus schonere auto’s – gaan rijden. Bovendien kan kilometerheffing elektrisch rijden stimuleren.  

In het vandaag rapport onderzoekt Leaseplan welke vormen van kilometerheffing er zijn en welke landen het al succesvol toepassen. Voorbeelden uit Londen, Stockholm en Singapore laten zien dat het belasten van autogebruik op bepaalde tijden van de dag en/of in bepaalde gebieden de filedruk drastisch kan verlagen.

In alle onderzochte cases daalde het autoverkeer en steeg de luchtkwaliteit. Landen die kilometerheffing al hebben ingevoerd gaan er vaak mee door en breiden het gebied ook uit. Onlangs nog voegde Stockholm een extra snelweg toe aan de zone met kilometerheffing, waarna het autoverkeer daalde met zeker 22 procent. 

 

Betalen naar gebruik

Hoewel de economie aantrekt, lopen de autoverkopen nog steeds terug, zo blijkt ook uit het Trendreport. Het Nederlandse wagenpark krimpt echter niet. Dit betekent dat het wagenpark relatief ouder en vervuilender wordt. Op dit moment belasten zes van de zeven autobelastingen het bezit van de auto: BPM, BTW, Motorrijtuigenbelasting, assurantiebelasting, bijtelling en leges. Alleen de brandstofaccijns belast het gebruik. Volgens Leaseplan kan verlagen van deze ‘bezitsbelastingen’ de aankoop van nieuwe (schonere) auto’s stimuleren.

Volgens Leaseplan is een congestieheffing in specifieke gebieden tijdens de spits de juiste manier om rekeningrijden in Nederland in te voeren. Marketingdirecteur Martijn Versteegen geeft aan dat het wel van belang is dat de maatregel niet wordt misbruikt om de automobilist zwaarder te belasten: “Rekeningrijden mag autorijden absoluut niet duurder maken. Nederland is al koploper in Europa als het gaat om kosten van autorijden door alle autobelastingen. Er zijn duidelijke politieke afspraken nodig om te voorkomen dat rekeningrijden een ‘open einde’ regeling wordt en uitmondt in een instrument om zwaarder te belasten.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.