Korte investeringshorizon

Terwijl Bovag-RAI in hun scenario’s de blik vooruit werpt naar 2025 blijkt bij veel autobedrijven de investeringshorizon niet verder te reiken dan een paar maanden. Zo wordt er bij vervanging van equipment niet of nauwelijks naar de lange termijn gekeken.

Bij de reguliere vervangingsinvesteringen lijkt de investeringshorizon die de klantenkring hanteert steeds korter te worden. “Als vervanging van apparatuur aan de orde is dan wil de klant binnen twee weken geleverd krijgen”, zegt Autec-directeur Theo van Leeuwen.

Met de komst van de mogelijkheid om emissies te meten via de EOBD-poort van de auto, is de noodzaak om nog een emissietest via de uitlaat uit te voeren sterk aan het afnemen. “Nu is dat nog bij een tien procent van de auto’s nodig. Ik verwacht dat het over zo’n tien jaar eigenlijk helemaal verdwenen is.”

Dat zal niet voor de remmen gelden, benadrukt Van Leeuwen: “Hoewel de auto dat in theorie zelf ook kan controleren, zeker in de nabije toekomst wanneer de elektronica steeds meer taken overneemt. De overheid zal echter met veiligheidssystemen zoals de rem geen risico’s nemen en een fysieke test willen.”

kortetermijnvisie

De effecten van een kortetermijnvisie laten zich ook gelden wanneer het gaat om de afweging tussen vervanging of herstel van bestaande apparatuur. “Natuurlijk geven onze servicemedewerkers het aan wanneer reparatie economisch niet meer verstandig is en vervanging aan de orde is. Voor een aantal bedrijven is duizend euro aan herstelwerk nu minder belastend dan een investering van enkele duizenden euro’s om het apparaat of de brug te vervangen. Het is dan niet alleen een zaak van visie, maar vooral ook van de liquiditeit bij het bedrijf.”

Lees hier meer over de visie van Theo van Leeuwen op de investeringshorizon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *