Latrelatie tussen Bosch, ZF en TRW

De top vijf van grootste, internationale toeleveranciers van onderdelen, wordt na de overname van TRW door ZF Friederichshafen, aangevoerd door Duitse concerns. De eerste drie plekken zijn voor Bosch, Continental-Schaeffler en ZF Friederichshafen. Nummer vier en vijf zijn het Japanse Denso en Magna uit Canada. Een strategische latrelatie tussen Bosch en ZF-TRW is niet ondenkbaar.

Het was al enige tijd bekend dat ZF Friederichshafen TRW wilde overnemen. Het uiteindelijke overnamebedrag is uitgekomen op 9,6 miljard euro. De verkoop van ZF Lenksysteme moest worden afgestemd met Bosch, want die was al voor vijftig procent joint venture partner van het bedrijf. De verkoop van de andere vijftig procent aan Bosch (voor naar schatting 1 miljard euro) was dus snel beklonken. Overigens hebben enkele, concurrerende fabrikanten daar hun vraagtekens bij, want die hadden graag meegeboden op ZF’s stuurdelendivisie.

Samenwerken

Als alle handtekeningen zijn gezet, heeft Bosch een eigen stuurdelenassortiment voor de OE en de onfhankelijke aftermarkt én een bijbehorende omzet van ruim 4,1 miljard euro. ZF heeft met TRW ook een complete, eigen stuurdelendivisie in huis. De vraag is nu of Bosch en ZF nauw blijven samenwerken. Tenslotte hebben ze de afgelopen jaren al de nodige kennis met elkaar gedeeld. Het zou dus zomaar kunnen dat ze een serieuze latrelatie houden.

Elektronica, rijveiligheidssystemen, transmissies, remen stuursystemen spelen een grote rol in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Een latrelatie met enig perspectief en vele, synergetische voordelen dus.

In 2013 boekte TRW een omzet van bijna 13,5 miljard euro. Als ZF haar stuurdelenbelang aan Bosch heeft overgedaan, is het nieuwe ZF-TRW goed voor 30 miljard euro omzet. Na de volledige integratie van ZF Lenksysteme, komt Bosch uit op een omzet van ruim 33 miljard automotive-omzet.

Het spant er dan ook om wie de nummer één op de ranglijst wordt. Door de overname van TRW versterkt ZF haar marktpositie in de VS tot een omzet van 6,5 miljard euro. In Azië stijgt de afzet van 3 naar 5,4 miljard euro. De Europese markt blijft goed voor bijna 52 procent van de ‘nieuwe’ omzet.

Als ZF TRW en Bosch bereid zijn om samen te werken, gaat het over een virtuele fabrikant met een omzet van ruim 63 miljard euro. Tijdens de persconferentie op Automechanika kreeg Bosch nog de vraag of stuurdelen nu een strategische productlijn worden in de aftermarket (Bosch Car Service en Autocrew). Het antwoord bleef (nog) uit.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1677 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *