Leasemarkt vraagt om nieuwe spelers

Het aantal online bestellingen van leaseauto’s is in het eerste half jaar van 2012 opnieuw gegroeid. Met name het MKB omarmt online autolease definitief als het meest kostenefficiënte alternatief. Dat blijkt uit cijfers van Leaseplan Direct. Bij de aanbieder steeg het aantal online met bijna vijftien procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het MKB-aandeel steeg bij de leasemaatschappij in het eerste kwartaal van 2012 met bijna dertien procent ten opzichte van het jaar ervoor. Een belangrijk deel van deze contracten wordt online afgesloten.

Erik Staat, woordvoerder van Leaseplan: “Inmiddels hebben we te maken met een markt die snel volwassen wordt. Toch is het aantal aanbieders nog beperkt, hoe onbegrijpelijk ook. Nog maar weinig grotere spelers hebben de weg naar online leasen gevonden. Wij zelf zouden in ieder geval alleen maar blij zijn met nieuwe toetreders. Een groeiend aanbod versterkt het vertrouwen in deze vorm van leasing en zorgt dat er voor leaserijders meer te kiezen valt.”

Leaseplan merkt dat de wijzigingen in het fiscale regime nu tijdelijk tot koudwatervrees leiden bij ondernemers. “Dat gaat ten koste van het aantal bestellingen van nieuwe auto’s online. Kennelijk geniet door deze fiscale verandering de flexibiliteit van kortlopende contracten of een korte levertijd in combinatie met serieuze kortingen voor de kleine en middelgrote ondernemer de voorkeur”, aldus Staat.

Toch verwacht Leaseplan dat de markt voor online leasing hoe dan ook zal blijven groeien. “De potentie is er, de markt kan en zal nog vertienvoudigen.”

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.