Leasemarkt zakt 4,3 procent in maart

Voor het eerst sinds juli 2010 zijn er op maandbasis minder nieuwe leaseauto’s verkocht dan een jaar tevoren in dezelfde maand. In de zojuist afgesloten maand maart werden 10.751 leaserijders van een nieuwe auto voorzien, in maart 2011 waren dat nog 11.233 stuks. Dit is een daling van 4,3 procent. Dit blijkt uit VWE- cijfers, bewerkt door Aumacon voor Aftersales Magazine.

Lexus boven Toyota

De meeste merken profiteren nu dus nog volop van de gunstige belastingregels. Ford, Kia en Mini zijn vergeleken met vorig jaar zelfs verdubbeld in hun afzet aan de leasebedrijven. Lexus spant echter de kroon. Het succes van de Lexus CT200h levert bijna een vertienvoudiging van de leaseverkoop op en plaatst het merk in de merkenrangorde juist boven moedermerk Toyota. Naast het eerder genoemde Volkswagen hebben ook Opel, Seat, Toyota en Fiat te kampen met fors terugvallende belangstelling vanuit de leasemarkt.

Dit zijn de meest favoriete leasemodellen in de maanden januari tot en met maart 2012:

  Model Aantal
01 Volkswagen Polo 1.832
02 Peugeot 508 SW 1.728
03 Skoda Octavia Combi 1.318
04 Lexus CT200h 1.150
05 Ford Focus Wagon 1.101
06 Renault Megane Estate 1.002
07 Volkswagen Passat Variant 975
08 Volkswagen Golf 952
09 Seat Ibiza Station 821
10 BMW 1-Serie 697
11 Volvo V50 681
12 Opel Astra Sports Tourer 657
13 Audi A3 Sportback 650
14 Peugeot 107 641
15 Volvo V70 510
    37.975


Alle cijfers zijn exclusief RTL-registraties

Na drie maanden hebben de gezamenlijke autodealers in ons land inmiddels 37.975 auto’s op naam van leasebedrijven afgeleverd, tegenover 35.834 stuks (6,0 procent) in het eerste kwartaal van 2011. Alom wordt verwacht dat het hoge marktniveau zich nog wel tot 1 juli (de dag waarop de CO2-grenswaarden omlaag gaan) zal voortzetten.

Opvallend is de matige verkoop door het leasemerk bij uitstek: Volkswagen. Het merk verkocht dit jaar in drie maanden tijd 6.261 nieuwe leaseauto’s tegenover 7.387 stuks in dezelfde periode van 2011; een daling van 15,2 procent. Ondanks dit is de Polo weer terug aan kop in het modellenlijstje. De Peugeot 508 SW mocht het genoegen van het koploperschap slechts één maand smaken.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 40 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *