Leaseplan jaaranalyse: diesel wint van benzine

Dieselmodellen zijn weer enorm in trek bij de leaserijder, zo blijkt uit de jaarlijkse analyse van Leaseplan Nederland. Meer dan de helft van de leaserijders (56 procent) koos in 2011 voor diesel als brandstof, dat is 7,5 procent meer dan in 2010. Het aantal benzinerijders daalde hierdoor met zeker acht procent.

Deze verschuiving is deels het gevolg van een groeiend aantal zuinige dieselauto’s in de lage bijtellingscategorieën. Drie op de vier leaserijders koos het afgelopen jaar voor een auto met een lagere bijtelling.

De populariteit van de dieselmodellen valt onder meer te verklaren door de gunstige fiscale positie en het vergrote aanbod van nieuwe, kleine en zuinige dieselauto’s die in de veertien procent bijtellingcategorie vallen. Hybride modellen waren in 2011 iets minder gewild. Stonden de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid in 2010 in de top tien van meest favoriete modellen, afgelopen jaar kwam alleen de Lexus Hybrid 5d nog als hekkensluiter in deze lijst voor. De keuze in hybride modellen is wel toegenomen.

Een belangrijke ontwikkeling in 2011 is het aantal leaserijders dat gedurende het jaar overstapte naar een auto in een lagere bijtellingscategorie. In het eerste kwartaal van 2011 koos nog bijna 39 procent van alle Leaseplan-klanten een auto uit de 25 procent-bijtellingscategorie, eind 2011 was dat maar 23,6 procent. Leaserijders bestelden massaal zuinigere en fiscaal aantrekkelijkere auto’s in de twintig procent of veertien procent bijtellingcategorie. Het Nederlandse leasewagenpark ondergaat hierdoor een flinke vergroening.

Erik Staat, marketing directeur van Leaseplan Nederland, licht de verschuiving in de cijfers toe: “Deze ontwikkeling laat zien hoeveel invloed de fiscale maatregelen hebben op de keuze van een leaseauto. Je ziet duidelijk dat leaserijders kiezen voor kleinere, duurzamere auto’s. Dat dit resultaat heeft blijkt wel uit de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe bestellingen: deze daalde in 2011 van 133 naar slechts 121 gram CO2 per kilometer. Een daling van ruim negen procent.”

Net als vorig jaar is Volkswagen in 2011 het meest gekozen automerk onder leaserijders en staat met maar liefst drie auto’s in de top tien van meest populaire auto’s met geel kenteken. De Volkswagen Polo is het populairste jongetje van de klas en stoot daarmee de Renault Megane Estate van de troon. De tweede plek is voor de Ford Focus, die een grote sprong maakt vanaf de zevende plaats in 2010. Nieuw in de top tien zijn de Peugeot 508 SW, de Seat Ibiza, de Lexus CT 200h en de Opel Astra Sports Tourer.

Ook bij de auto’s met grijs kenteken is Volkswagen net als vorig jaar het meest gekozen automerk. De meest populaire bestelauto is echter de Renault Traffic. MKB-klanten bij Leaseplan hebben weer een andere voorkeur: zij gaan voor de Peugeot 508SW.

Het totale wagenpark groeide in 2011 met maar liefst 4,2 procent. Staat: “Zakelijke rijders schrappen de leaseauto dus niet, maar kiezen doorgaans wel voor een zuiniger en fiscaal aantrekkelijker alternatief.”

Download hier de Leaseplan Jaaranalyse 2011 >>
Download hier de Leaseplan kwartaalupdate Q4 – 2011 >>

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *