Mansveld: “Vrijwel alle automerken manipuleren”

Vrijwel alle automerken meten in de praktijk hogere stikstofwaarden (NOx) dan dat ze op de rollenbank uitwijzen. Dat heeft TNO al vanaf 2010 meerdere malen geconstateerd. Dat meldt staatssecretaris Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer op vragen over de dieselfraude bij VW.

De door TNO uitgevoerde emissiemetingen laten zien dat vrijwel over alle merken en modellen heen de NOx-emissies onder praktijkomstandigheden gemiddeld significant hoger zijn dan de waarden zoals gemeten op de typekeuringstest. Mansveld: “Deze bevindingen van TNO waren voor mij aanleiding om in Brussel aan te dringen om een beteretestprocedure onder praktijkomstandigheden, de eerdergenoemde RDE-testprocedure(Real Driving Emissions). Vooral dankzij de Nederlandse inspanningen is hierover op 19 mei jin Brussel overeenstemming bereikt.”

TNO heeft eind 2014 en begin 2015 verdere emissiemetingen uitgevoerd aan zes productiemodellen Euro 6 dieselpersonenauto’s met geavanceerde emissie-reductietechnologie. Deze metingen vonden zowel in het laboratorium als op de openbare wegplaats. Daaruit blijkt dat de NOx-emissies op de openbare weg gemiddeld 5 tot 6 keer hoger zijn dan de norm.

Praktijk

Ondanks dat de manipulatie bekend was in Den Haag hoeft het luchtkwaliteitsbeleid niet te worden aangepast, zegt Mansveld: “De beleidskeuzen daarvoor worden namelijk gebaseerd op modellen waaraan gemeten NOx-emissies van de auto’s op de weg onder praktijkomstandigheden ten grondslag liggen. Hierbij is grotendeels al meegenomen dat de praktijk NOx-uitstoot van dieselauto’s flink hoger is dan de norm. De laatste inzichten in praktijkemissies zoals op 6 juli gedeeld met uw Kamer zullen nog wel verwerkt moeten worden in deze modellen. Dit loopt mee met de jaarlijkse update die rond maart volgend jaar beschikbaar komt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.