Mazda is volgens eigen zeggen de eerste autofabrikant ter wereld die bij de fabricage van zijn auto’s gebruik maakt van de meest sterke staalsoort van dit moment, het 1.800 MPa ultrahoge sterktestaal. Het staal zal voor het eerst worden verwerkt in verschillende componenten van de volledig nieuwe Mazda CX-5 crossover SUV, die begin 2012 in Nederland op de markt wordt geïntroduceerd.

Mazda maakt gebruik van het 1.800 MPa staal met ultrahoge treksterkte bij de fabricage van bumperbalken. Deze balken worden aan de binnenzijde van de vóór- en achterbumper gemonteerd en vangen de eerste klap op bij een ongeval. De bumperbalken zijn twintig procent sterker en 4,8 kilo lichter dan de tot nu toe gebruikte versies.

Sterkere materialen zijn minder soepel en absorberen minder energie bij een aanrijding. Daarom heeft Mazda uitgebreid onderzoek gedaan naar de vervorming van bumperbalken tijdens een crash. Dat leidde tot een nieuwe ontwerp van een bumperbalk die de energie efficiënter absorbeert.

De nieuwe architectuur van de body is onderdeel van Mazda’s Skyactiv-technologie, die voor een aanzienlijke reductie in brandstofverbruik en emissies moeten zorgen.

[responsive-video identifier=”uL5rZBlI4_k”]
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 juli 2025
Twee auto’s extra per maand
8 juli 2025
Tesla-rijders besparen 32 miljoen ton CO₂-uitstoot
8 juli 2025
Prijs occasion stijgt zes maanden op rij
8 juli 2025
Elektriciteitsverbruik wegverkeer in vijf jaar vervijfvoudigd
8 juli 2025
Serenco breidt assortiment Powerhand uit
8 juli 2025
Steeds minder nieuwe daklozen
Meest bekeken berichten
Recente reacties