Minder autodemontage ARN

Autorecycling Nederland (ARN) heeft in 2011 via haar bedrijven 206.150 autowrakken verwerkt, van de in totaal in Nederland voor demontage afgemelde 249.607 voertuigen. Daarmee daalde het marktaandeel van ARN van 87 procent in 2010 naar 83 procent in 2011. Oorzaak is onder meer de groei van sloop in eigen beheer, waarbij ook illegale demontage voor komt.

Uit wagenparkgegevens leidt ARN af hoeveel autowrakken de komende jaren moeten worden gerecycled. Uit deze gegevens blijkt onder meer dat vorig jaar 613.457 nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens zijn verkocht. In totaal waren eind 2011 zo’n 8,9 miljoen geregistreerde auto’s op de weg. Dat is een stijging van 100.000 in vergelijking met 2010. De gemiddelde leeftijd van de auto’s was 8,9 jaar (8,8 jaar in 2010). Het aantal oldtimers (ouder dan 25 jaar) steeg met 13 procent naar ruim 251.000.

In 2011 zijn in totaal 249.607 autowrakken afgemeld voor demontage, met een gemiddelde leeftijd van bijna 16,7 jaar. In 2010 ging het om circa 249.000 wrakken. Opvallend is dat het marktaandeel van ARN met ruim vier procent aanzienlijk afnam tot 82,6 procent. Dat kwam onder meer door een toename van de sloop in eigen beheer van ruim 7.500 voertuigen in 2010 naar ruim 10.000 in 2011. Gebleken is dat bedrijfsmatig ook gebruik wordt gemaakt van deze regeling, die uitsluitend bedoeld is voor particulieren. Het gevolg is illegale demontage zonder de benodigde vergunningen.

Explosieve stijging export

Bijzonder opvallend is de explosieve stijging van de export. Die bedroeg ruim 337.00 auto’s, een stijging van maar liefst 35 procent. De gemiddelde leeftijd van de geëxporteerde auto’s was 11,1 jaar, een halfjaar ouder dan in 2010.

Analyse van de gegevens wijst op twee oorzaken. Enerzijds worden vanwege een gunstige BPM-teruggaveregeling veel jonge auto’s geëxporteerd. Daarnaast wordt een groot aantal oudere voertuigen aangemeld voor export zonder het land daadwerkelijk te verlaten.
“Dat is een zorgelijke ontwikkeling”, verklaart Aarnout van Duuren, operationeel manager ARN Auto Recycling. “Deze zogeheten lekstromen zorgen voor veel financiële schade en ongewenste belasting van het milieu. De voertuigen worden namelijk zonder enig toezicht van de bevoegde instanties gesloopt. Als ARN doen we er dan ook alles aan om dit tegen te gaan.”

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.